BILKA. Firma românească de acoperișuri care a devenit lider de piață în doar câțiva ani
Pornirea pe calea antreprenoriatului presupune asumarea multor riscuri şi curajul de a miza totul pentru un proiect în care crezi. E un drum dificil pe care puţini şi-l asumă. Dovadă stau sondajele care arată că, deşi peste 40% dintre români ar vrea să-şi deschidă propria afacere, puţini ajung să o şi facă. Realitatea cruntă e că noi avem de patru ori mai puţine firme la mia de locuitori decât Occidentul. Însă avem persoane îndrăzneţe care îşi iau soarta în mâini şi ajung să aibă succes.
Horaţiu Ţepeş este un antreprenor care crede că cerul este limita, dar afacerea lui este, de fapt, despre a limita influenţa cerului în casele oamenilor. Bilka este cel mai important producător român de acoperişuri, iar în doar zece ani, Horaţiu Ţepeş a reuşit să construiască un business mare, un lider de piaţă, deşi e o afacere pornită târziu. Vânzările au depăşit 60 de milioane de euro anual, iar următorul pas este extinderea dincolo de graniţele ţării.
„E uimitor cât vindem pe zi. Este capacitate probată, peste 100.000 de metri pătrați pe zi de țiglă metalică, ceea ce înseamnă peste 600 de acoperișuri”, spune Horațiu Țepeș, antreprenor.
„Anul trecut am terminat cu 50.000, iar de când este Bilka până acum sunt peste 175.000 de acoperişuri”, spune Sebastian Banciu, director comercial.
„Suntem singurii care putem livra, primim comanda acum, le producem, iar mâine dimineaţă sunt la client livrate”, adaugă Paul Nan, director de producţie.
„Este foarte ușoară, ca și greutate pe acoperiș. Este ușoară la transport. Este ușor de montat și rezistentă în timp”, afirmă Gabriela Stoiţer, director de marketing.
Cu aceste date, firma braşoveană Bilka a ajuns cel mai mare producător de ţiglă metalică din România. În 2012 a devenit liderul pieței de profil.
Povestea companiei a început însă cu cinci ani înainte, în 2007.
„Piaţa din România era una în plină ascensiune. Era cerere foarte mare, lipsă de materii prime. Consumul creştea foarte mult şi economia crestea cu peste 7% pe an”, povestește Horaţiu Ţepeş.
„Debutul a fost fulminant. Am început în aprilie. Atunci sunt începuturile Bilka. Primul acoperiş a fost un acoperiş albastru, aici în Braşov pe strada Lungă”, mai spune antreprenorul.
„În 2007 am avut o cifră de afacere de 500.000 de euro. După un an în care am făcut trade şi montaj, am avut 5 milioane de euro”, adaugă el.
Născut în Făgăraş, judeţul Braşov, Horaţiu s-a îndreptat pentru facultate către Sibiu, unde a făcut timp de 5 ani inginerie managerială şI tehnologică. Aici a câştigat şi primii bani, din poziţia de angajat la o firmă slovacă, producătoare de ţiglă metalică.
„M-am angajat ca şi reprezentant tehnic, practic făceam necesarul pentru sistemul de acoperiş. Am început cu un training în Slovacia, în aprilie 2004. Iar apoi munca efectivă am început-o cu un târg la Romexpo”, spune el.
56.19 Un târg despre construcţii. Nu prea ştiam eu prea multe lucruri despre construcţii, despre acoperişuri.
Dar a învăţat rapid. Aşa a ajuns în 2006, în momentul în care firma pentru care lucra a fost scoasă la vânzare, să ia în calcul variante de a porni singur o afacere.
„Aveam deja experienţa, ştiam cum să trataz lucrurile. Eram în contact cu o reţea de distribuţie la nivel naţional. Vedeam ce a făcut bine concurenţa. Am studiat piaţa foarte bine, ăsta a fost unul dintre atu-uri”, mai spune Horațiu Țepeș.
Prima investiție a fost de 200.000 de euro, iar câștigurile au venit imediat.
„Adaosurile erau foarte mari. Vă dau un exemplu, dacă cumpăram materiale pentru acoperişuri de 2000 de euro, ajungeam cu tot cu montaj să o comercializăm la clientul final cu 5000”, explică el.
Cifra de afaceri a crescut de zece ori doar în primul an. În 2008 compania se mută dintr-o hală de 600 de metri pătraţi, în una de 4500 de metri. Iar investiţiile deveneau tot mai mari, deşi criza mondială îşi făcea simţite efectele: „Pentru noi a fost criză în primele 6 luni din 2009. Aveam bani de încasat din piaţă”.
„La jumatatea lui 2009 am realizat ca îmbunătățind lucrurile, investind în continuare, putem crește pe fondul restrângerii multinaționalelor din branță. În 2010 am avut o creștere de 50% și am ajuns la 7 milioane de euro cifra de afaceri”, mai spune Horațiu Țepeș.
„Anul trecut, Bilka a terminat cu o cifră de afaceri de 60 şi un pic de milioane de euro. În creştere faţă de anul precedent cu 40 şi ceva la sută. Anul precedent a fost 40 şi un pic de milioane de euro”, spune Sebastian Banciu, director comercial.
Afacerile nu au crescut doar din producția și vânzarea de țiglă metalică. Bilka a importat o perioadă sistemul de burlane și jgheaburi, necesar sistemului de acoperiș, pe care îl vindea apoi în România.
„Am achiziţionat de la furnizori sistemul pluvial, din Polonia. Cererile erau din ce în ce mai mari, cumpăram tot ce producea furnizorul nostru şi apoi am decis să începem să producem noi, văzând că el nu ne mai poate asigura stocul necesar anual, am început să producem. Asta facem de 2 ani de zile”, explică Paul Nan, director de producţie.
„Nu mă gândeam că într-un timp atât de scurt vom ajunge să fim primii şi practic să dăm tonul în piaţă”, afirmă Horațiu Țepeș.
„Folosim numai oţel suedez pentru sistemul pluvial, care este un plus mare faţă de ceilalţi competitori. Pâna anul acesta toata materia prima venea din Europa, Polonia, Italia, iar de anul acesta Arcelor a instalat o linie de producție de calitate asemănătoare cu cea din Polonia”, spune Sebastian Banciu, director comercial.
„Dacă ne referim la kilometri, am produs anul trecut în jur de 2700 de km de burlane și jgheaburi, echivalentul drumului de la Brașov la Lisabona. Asta înseamnă și un consum de materie primă într-o cantitate foarte mare, 63 de mii de tone”, afirmă Paul Nan, director de producţie.
Și nu vorbim doar de cantităţi şi kilometri de produse, vorbim şi de un număr de sortimente, pe care nu le mai are nici un alt producător din ţară.
„Am ajuns acum sa producem 5 modele de țiglă metalică și retropanel pentru renovări clădiri istorice. Este un model care imită tabla dălțuită de acum 30-40 de ani”, spune Horațiu Țepeș.
„Anul trecut 90% a fost vândut în România, iar diferența la export: Ungaria, Bulgaria, Republica Moldova, Ucraina, Polonia, Slovacia, Cehia”, spune Sebastian Banciu, director comercial.
În 2017, compania a exportat cu 33% mai multe sisteme de acoperiş faţă de anul precedent.
În plus a ajuns să îşi vândă produsele atât în ţară, cât şi în străinătate prin intermediul a 500 de dealeri.
„Avem puncte de lucru în Sibiu şi Cluj, unde nu efectuăm producţie şi doar vânzări”, spune directorul de producție.
„Am luat peste 2 milioane de euro. Am avut peste 5 dosare de fonduri europene”, spune Horațiu Țepeș, antreprenor.
„Vorbim de 20 de milioane de euro investiți în capacități de producție”, spune Gabriela Stoiţer, director de marketing.
„Un alt hop este acum. Suntem la un alt nivel. Ne dam seama că fără investiții viitoare nu vom putea crește”, mai spuen Horațiu Țepeș.
„Construim un buget de 20 de milioane de euro care va fi direcţionat spre achiziţia unei noi unităţi de producţie”, adaugă Gabriela Stoiţer.
5,5 milioane de euro din această sumă au fost plătiţi pentru un teren de 9,5 hectare pe care se va începe un nou sector de activitate al companiei.
„Gândurile mele au fost de la început pentru o companie mare. Nu am inventat mare lucru, doar m-am adaptat vremurilor”, mai spune proprietarul afacerii.
„Vrem să dezvoltăm domeniul industrial. Adică producția de panouri sandviș, profile, hale la cheie într-un cuvânt”, spune Sebastian Banciu, director comercial.
Care sunt piedicile în afaceri în România? „Aș spune că văd un mare avantaj să nu lucrăm cu statul. Nu am lucrat niciodată cu statul. (Te consideri un om bogat?) Acum da! Cu siguranţă Bilka nu va fi de vânzare. Aş vrea să o ducă mai departe copiii. Bilka este o companie de suflet”, spune Horațiu Țepeș.
- Etichete:
- romania fast forward
- bilka
- acoperisuri bilka
- cat costa un acoperis
- firme acoperisuri romania
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News