Pain Plaisir, o afacere cu arome franțuzești pusă la cale de o româncă și un englez

Sergiu Voicu Data actualizării: Data publicării:
tom rees

O româncă şi un englez au descoperit reţeta succesului în afaceri. Brutăriile lor vând pâine şi produse de panificaţie, de inspiraţie franceză, în valoare de peste un milion şi jumătate de euro. Aflăm povestea unei afaceri bune ca pâinea caldă la „România Fast Forward”.

Românca Irina şi englezul Tom, cu experienţe diferite, dar pasiune comună pentru gastronomie, au pus pe picioare împreună în România o afacere de succes cu produse de panificaţie şi patiserie: Pain Plaisir.

Sergiu Voicu, jurnalist Digi24: Irina, povestea ta de viaţă în lumea gastronomică a început la 12 ani, atunci ai intrat în bucătărie mai mult.

Irina Stăncescu - antreprenor: Atunci am intrat mai mult în bucătărie pentru că îmi plăcea să mânânc, iar părinţii mei erau foarte ocupaţi.

- Ce îţi plăcea să găteşti cel mai mult?

- Făceam obsesiv bezele, pentru că nu îmi ieşeau. Erau gumoase, se ardeau, nu aveam nici cuptor şi nici nu ştiam prea multe, dar la un moment dat mi-au ieşit bezelele şi de atunci am avut o fascinaţie pentru bezele. Făceam şi sărat, pizza, mâncare, bame. Mâncare românească.

- Există o rădăcină în familia ta de antreprenori?

- Da, părinţii mei au avut o brutărie. Ei au început cu o afacere în confecţii care a ajuns mare, după care tata s-a gândit prin 92 să deschidă o brutărie, care la un moment dat a ajuns cea mai mare din judeţul Buzău. S-au extins şi cu o patiserie de care se ocupa mama mea.  Când aveam 16 ani lucram în patiserie ca orice salariat. Pentru că nu au ştiut să facă management foarte bun, au dat faliment.  De la ei am învăţat că trebuie să munceşti şi să ai curaj.

El voia să se facă muzician, ea - diplomat

tom rees si irina stancescu antreprenorii pain plaisir

Tom Rees - antreprenor: Tatăl meu a avut un hotel, unde stăm noi în Anglia.  Eu de când eram de 12-13 ani lucram la bucătărie şi ajutam băieţii.  Şi întotdeauna am văzut că este ceva de învăţat în bucătărie şi asta mi-a plăcut foarte mult.

- Când erai mic ce îţi doreai să devii?

- Atunci am vrut să fiu muzician. Am făcut şi şcoală de muzică, producţie de muzică.  Cu timpul am văzut că câştigam mai mulţi bani în restaurant. Este foarte greu să intri în meserie, să fii muzician, producător.  Şi am mers cu direcţia de bucătărie.

- Cea mai mare bucurie a copilăriei a fost să fii în bucătărie, să găteşti, să faci torturi, să faci bezele. Dar cea mai mare dorinţă a ta din copilărie era să devii ce?

Irina Stăncescu - antreprenor: Să devin diplomat, să lucrez în diplomaţie. Din timpul facultăţii am început să fac practică la Ministerul Fondurilor Europene ca să învăţ ce înseamnă asta.  După ce am terminat facultatea am dat concurs pentru a intra pe post acolo. Am luat concursul, am început să lucrez şi un an de zile mai târziu mi-am dat seama că nu este ce îmi doream eu. Nu îmi doream un job, îmi doream un stil de viaţă.

Într-o deplasare în Germania a cunoscut doi bucătari care i-au deschis ochii spre viitorul ei profesional.

Școală la Paris

Irina Stăncescu - antreprenor: Până la urmă mi-am dat seama că mi-ar plăcea să gătesc pentru că asta făceam de mică. După aceea am fost la şcoală la Cordon Bleu, la Paris. M-am interesat şi am văzut că este cea mai bună şcoală pentru bucătarii la început de drum. Am făcut cursurile şi de bucătărie şi de patiserie, pentru că nu ştiam ce vreau exact.

Era o şcoală scumpă, iar pentru a putea plăti taxele s-a şi angajat.

irina stancescu
Irina Stăncescu a făcut școală de bucătărie și patiserie la Paris

Irina Stăncescu - antreprenor: Am avut norocul să intru la un restaurant de 3 stele Michelin.  Pe mine m-au pus la curăţenie. Curăţam faianţa între rosturi şi mă asiguram că era împecabilă.

Nu era atentă doar la detaliile legate de curăţenie, dar şi la ce se întâmpla în bucătărie.  Stătea peste program, doar să înveţe din tainele meseriei.

Irina Stăncescu - antreprenor: Lucram 17 ore pe zi, 6 zile pe săptămână.

Rezultatele nu s-au lăsat aşteptate. A ajuns să lucreze chiar în bucătărie şi să înveţe de la Pierre Gagnaire, considerat unul dintre cei mai creativi chefi din lume.

Acolo l-am cunoscut şi pe Tom, singurul englez din echipă şi cu care am avut o afinitate de la început, povestește Irina Stăncescu.

Tom Rees - antreprenor: La un moment dat am vrut să plec de la Gagnaire.

Irina Stăncescu - antreprenor: El făcea pâine şi patiserie şi cofetărie şi ne-am împrietenit. Şi tot întâlnindu-ne la bere după program sau în ziua liberă, ne tot gândeam ce afacere să facem.

Tom Rees - antreprenor: La început era ideea şi să deschidem un restaurant, un bistro, cu bucătărie şi patiserie, dar am ales să fac patiserie, brutărie, numai asta.

De ce au ales să deschidă o afacere în România

- Ai stat în Franţa aproape 6 ani şi ai decis să revii în România să faci afaceri aici. De ce?

Irina Stăncescu - antreprenor: Iniţial am vrut să deschidem în Anglia. Ne-am uitat foarte atent la Londra şi ne-am dat seama că nu aveam bani pentru o afacere la Londra. În Franţa nu aduceam plus valoare, pentru că afacerile de genul ăsta sunt foarte răspândite şi atunci i-am spui lui Tom: hai să vezi cum e în România.

- Este un mediu bun de afaceri în România?

Tom Rees - antreprenor: Da, mi se pare că este loc aici să faci afaceri.  Este o ţară care se dezvoltă mult acum.

tom rees
Tom Rees, un englez care a venit să facă patiserie franțuzească la București

- Când te-ai apucat de asta ştiai ceva despre domeniul panificaţiei?

Irina Stăncescu - antreprenor: Nu, dar credeam că ştiu.  Noi ştiam să facem producţie, dar nu ştiam cum este să ai angajaţi, să trebuiască să ai casă de marcat, toate autorizaţiile. A fost un tărâm destul de greu.

Manuela Herăscu - director de vânzări: Tom era partea de producţie. El era pe inovaţie, el făcea reţete. Era la propriu cu mâinile în pâine. Irina era motorul şi de la ea vin foarte multe iniţiative.

Alex Zamfir - client: Am fost convins că o să vă meargă bine din două motive. Că aţi fost nişte nebuni care aţi deschis pe 1 aprilie.

Irina Stăncescu - antreprenor: Am pus afiş că deschidem pe 1 aprilie, nu e păcăleală.

Alex Zamfir - client: Şi 2, că Iulia, soţia, o mare iubitoare de Paris care compară orice cu ce a văzut la Paris, când a gustat la voi produsele a spus că este ceea ce trebuie.

Tom Rees - antreprenor: Un produs tradiţional franţuzesc, tot din aluat de croissant, este acelaşi aluat, dar îl întindem altfel şi îl tăiem în dreptunghiular. Punem 3 batoane de ciocolată la mijloc, rulăm, lăsăm la dospit şi apoi îl coacem într-un cuptor cu puţin ou pe deasupra să fie lucioasă. Et voila!

Clientă: Vă multumesc frumos că aţi rebăgat Baba au Rhum. Este cel mai bun din Europa. L-am încercat.

Care a fost investiția inițială

- Aţi investit mult ?

Tom Rees - antreprenor: La început am investit aproape 200 de mii de euro. Spaţiu de producţie cu magazin, cu vitrină, cu tot. Şi după doi ani jumate am mai investit 120 de mii de euro pentru al doilea laborator.

- Banii erau economisiţi sau v-aţi împrumutat?

- De toate, de la părinţi, Irina a vândut un apartament, un prieten, 5 prieteni, 2-3 bănci diferite, cred.

- Eşti sfătuitorul extern. I-ai cunoscut în scopul de a-i ajuta să crească. Cum ai făcut lucrul ăsta?

Denisa Cantaragiu - colaborator: Erau în faza în care erau implicaţi foarte tare ei în toate operaţiunile. Pentru a creşte trebuiau să se extragă şi să delege atribuţii şi este acest cerc vicios, m-aş dezvolta, dar trebuie să ies de aici, dar dacă ies de aici nu mai vând...e frica de a pierde totul.

Planuri ambițioase de extindere. Cum?

Au căutat şi au găsit soluţii pentru a creşte.

Irina Stăncescu - antreprenor: Anul trecut am obţinut o finanţare nerambursabilă de la BERD pentru un proiect de planificare strategică. Practic, cu ajutorul unor oameni care ştiu să facă asta ne-am croit drumul pentru următorii 10 ani.  Primul plan este să ne extindem capacitatea de producţie.  Care o să fie de șapte ori mai mare decât ce avem acum.

Manuela Herăscu - director de vânzări: Comenzile sunt mari. Suntem în poziţia de a refuza multe pentru că foarte mulţi clienţi îşi doresc produsele noastre calde la prima oră. Iar partea asta de distribuţie trebuie să o dezvoltăm în viitorul destul de apropiat.

Ionelia Alexandrescu - manager de producţie: Astăzi am făcut nişte probe cu produse de post. Trebuie să subliniem că nu folosim margarină, pentru că nu este ok pentru organism. Mergem către produsele cât mai naturale. Foaia este făcută cu făină integrală, pâine şi sare. Observăm că în compoziţie găsim tofu şi un amestec de mirodenii şi ulei de măsline.

- Afacerea în cifre arată foarte bine.

Irina Stăncescu - antreprenor: Avem o cifră de afaceri de 1,5 milioane de euro, iar pentru anul acesta prognozăm o creştere de 20-30%.

400 de rețete diferite

retete tom rees
Tom Rees, antreprenorul Pain Plaisir, are 400 de rețete diferite

- Ce produse aveţi care nu mai sunt pe piaţa românească?

 Irina Stăncescu - antreprenor: Toate reţele noastre sunt dezvoltate de noi. Încă de la început am făcut foarte multe teste.

Tom Rees - antreprenor: Acum ajungem la 6 ani şi cred că avem 400 de reţete diferite.

- Neapărat să ne spuneţi cum vi se pare.

- Cu ce este culoarea asta?

- Cu cărbun vegetal, face bine şi la digestie, mă bucur că încercaţi.

Tom Rees - antreprenor: Această pâine este pâinea noastră ţărănească. Este cea mai mare pâine pe care o facem aici.  Conţine 3 tipuri de făină, maia naturală, sare de mare şi nu conţine drojdie.

Cum arată viitorul?

pain plaisir - patiserie
Irina Stăncescu, antreprenor Pain Plaisir, vede viitorul afacerii plin de curaj și plăcere

- Cheia succesului pentru ei?

Denisa Cantaragiu - colaborator:  Disponbilitatea de a munci foarte mult.  Disponibilitatea de a învăţa şi de a fi vulnerabil.

Manuela Herăscu - director de vânzări:  Curaj. Nu se dau în lături de la nimic.

- Ai cerut ajutor?

Irina Stăncescu - antreprenor: Întotdeauna. Nu există să nu cer ajutorul.

- Ca să ai succes în afaceri, pe ce principii ai mers?

- Pasiunea este cel mai important lucru pe care poţi să îl ai într-o afacere.

Tom Rees - antreprenor: Nu am nici un studiu de pâine sau bucătărie patiserie. Doar practică. Orice şef bucătar o să caute după asta. Experienţă.  Mai des noi luăm angajaţi noi, fără experienţă.  Şef brutarul meu acum care face pentru Dorobanţi nu a făcut nicio pâine sau bucătărie în viaţa lui.

- Cum arată viitorul pentru tine?

Irina Stăncescu - antreprenor: Vom avea mult mai multe magazine şi vom avea şi o parte de restaurant. Avem deja semnat acordul cu un dezvoltator pentru 2020.  Viitorul pentru mine este plin de curaj şi de plăcere.

Reporter: Sergiu Voicu 

Operator: Florin Dizanov

Montaj: Mădălin Manole

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Singura gară din România, punct de frontieră pentru două țări. O bijuterie inspirată din Veneția și o...
Digi FM
Nicușor Dan, despre campania lui Călin Georgescu: “Specialiştii cu care am vorbit spun că trece de 10...
Pro FM
Cum arată mama lui Fuego și ce mesaj emoționant i-a transmis public de ziua ei. Fanii, impresionați complet...
Film Now
Cum arată Milla Jovovich, în 2024, la 49 de ani. Imagini de colecție cu celebra actriță
Adevarul
Jurnalista din România, dezamăgită de Țara lui Moș Crăciun. „Laponia e prima țeapă pe care o iau de pe...
Newsweek
De ce pensia intră pe card, în ianuarie, mult mai devreme? Ce bani iau în plus pensionarii?
Digi FM
Iluzie optică: Poți să găsești ursul polar din imagine? Doar cei mai inteligenți reușesc în mai puțin de 5...
Digi World
O iluzie optică a făcut vâlvă pe rețelele sociale. Poți să ”vezi” cele trei creaturi din imagine în 15...
Digi Animal World
Cum arată un câine care a dispărut timp de 4 luni și a trăit în sălbăticie. Stăpânii abia l-au recunoscut...
Film Now
Cum o privește el, nu o privește nimeni! Keanu Reeves, fascinat de Alexandra Grant pe covorul roșu la...
UTV
Reactia lui Sydney Sweeney dupa criticile dure legate de aspectul ei fizic