Toni Dohotariu
De ce o campanie care debutează în luna martie şi care vorbeşte despre un eveniment pe care îl aniversăm în decembrie?
Nu este o campanie despre Revoluţia română din Decembrie, ci despre întreg anul 1989, anul care a schimbat lumea. Se împlinesc 25 de ani de la căderea comunismului în Europa de Est, 25 de ani de la Revoluţia din decembrie 1989 şi 25 de ani de când trăim în libertate. Practic, proiectul este o continuare a campaniei Digi24 pe care am realizat-o în luna decembrie a anului trecut, „Generaţia Revolutiei”. Atunci, ne-am propus şi am reuşit să redescoperim istoria recentă pentru cei care s-au născut în democraţie (copiii României, tinerii care, surprinzător, nu ştiu mai nimic despre comunism şi nici despre 16-22 decembrie), dar şi pentru cei care au trăit şi s-au format în comunism (părinţii noştri, bunicii, mătuşile). În această campanie amplă vom continua abordarea noastra sociologică, vom spune mai întâi poveştile oamenilor care au trăit istoria recentă pe pielea lor - ingineri, intelectuali, ţărani, chiaburi, activişti, securişti, proletcultişti, cârmaci, bandiţi, luptători, eroi şi eroi ai muncii socialiste. Pe scurt: vă spunem povestea „omului nou”, zămislit de comunişti, dar şi povestea „omului nou”, care astăzi are 25 de ani.
Ce conţine această campanie? Care este mesajul ei?
Până la finele anului, o dată pe lună, într-un program special prezentat şi moderat de Elena Vijulie si Cristi Citre, vom face analiza celor mai importante momente din Europa de est, situaţii-cheie care au dus la prăbuţirea comunismului. Vom transforma în ceva palpabil la televizor efectul de domino care a spulberat regimurile izolate de Cortina de Fier, într-un singur an. De asemenea - de la general, la particular - vom arunca o privire profundă, documentată, atipică, lipsită de clişeele istoriografiei angajate asupra felului în care a fost instaurat comunismul în România (regimurile stalinist, Dej, Ceauşescu). Vom arăta cum au fost posibili 45 de ani de comunism în România, cum se spală creierul unui popor şi cu ce săpun, ce a fost bine, ce a fost rău, ce am pierdut sau am câştigat, ca popor. Şi mai ales ce avem de învăţat din trecut, în caz că vrem să medităm şi să învăţăm ceva.
Câţi oameni sunt angrenaţi în realizarea campaniei?
Toţi jurnaliştii cu expertiză care au mai lucrat la campaniile istorice, marca Digi24.
Cât succes mai au subiectele în care se vorbeşte despre Revoluţia din 1989, care este reacţia publicului?
Subiectele importante, grele, emblematice pentru istoria noastra recentă nu trebuie să fie neapărat la modă. La Digi24 nu cultivăm moda, succesul imediat. Cert este ca prea puţini sunt jurnaliştii din Romania care au abordat profund acest subiect aparent simplu, mediatizat în scheme şi anateme: „comunismul”. Wikipedia şi Youtube nu înseamnă istorie, martori, mărturie, decupaj şi demonstraţie jurnalistică.
Mai există noutăţi, lucruri care nu s-au spus, legate de anul care a schimbat lumea?
S-au spus multe, s-au făcut documentare serioase în toate ţările foste comuniste, dar subiectul este atât de consistent şi plin de adevăruri interzise încât devine inepuizabil şi cu atât mai incitant. Pentru campania noastra sunt esenţiale abordarea şi scopul final: să aflam cine suntem ca popor după 45 de ani de comunism şi după 25 de ani de capitalism.