O firmă controlată de Sebastian Ghiță a plătit 300.000 de euro unei companii americane de lobby pentru a-l promova pe Victor Ponta în timpul campaniei prezidențiale din 2014, sumă de bani care nu a fost declarată de PSD, conform Hotnews. Cu două zile înainte de turul doi al alegerilor prezidențiale, Podesta Group s-a recomandat ca angajat al campaniei lui Victor Ponta și a trimis zeci de e-mailuri celor mai prestigioase insituții media din lume în care candidatul prezidențial era prezentat drept pro-american, potrivit unei investigații Hotnews.
Federal Media Partner SRL, compania controlată de Sebastian Ghiță, nu apare pe lista persoanelor juridice care au făcut în anul 2014 donații mari către PSD, în condițiile în care partidele sunt obligate de lege să publice în Monitorul Oficial numele persoanelor fizice sau juridice ale căror donații au depășit suma de 10 salarii minime brute pe țară.
De asemenea, Federal Media Partner apare pe lista firmelor suspectate că ar fi implicate în operațiuni de spălare de bani.
Existența contractului în valoare de 300.000 de dolari dintre Podesta Group și Federal Media Partner SRL a fost dezvăluită de jurnalista Sorina Matei în noiembrie 2014, după ce documentul a apărut pe site-ul Departamentului de Justiție al SUA.
„Analiza americană: Ponta apără, de fapt, democrația!”
Contractul dintre cele două companii a intrat în vigoare pe 24 august 2014 și a expirat la data de 24 octombrie. În contract se arată că serviciile vor fi furnizate în perioada 25 august-24 octombrie, cu posibilitatea de prelungire încă o lună. Conform declarației suplimentare a companiei americane, contractul a fost prelungit și s-a încheiat la data de 21 noiembrie 2014, când Curtea Constituțională a României a validat rezultatul alegerilor, în urma cărora Klaus Iohannis a devenit președinte.
De asemenea, Hotnews arată că, potrivit unei declarații a companiei americane, firma controlată de Sebastian Ghiță nu a contractat serviciile pentru sine ci pentru altcineva.
Într-o declarație suplimentară a Podesta Group, descoperită de Hotnews, apar detalii despre serviciile pe care le-a prestat pentru Victor Ponta în campania din 2014.
Pe lista cu persoanele contactate de lobby-iștii americani apar zeci de jurnaliști de la instituții de presă precum Reuters, Associated Press, Bloomber, BBC, CNN, Al Jazeera, AFP, New York Times, Wall Street Journal și Politico. În unele dintre e-mailuri, Will Bohen se recomanda din partea Podesta Group ca angajat al lui Victor Ponta și îl prezenta pe acesta drept un pro-occidental, care susține sancțiunile aplicate Rusiei după anexarea Crimeei. Mai mult, Victor Ponta se oferea, prin intermediul Podesta Group, să găzduiască în România scutul antirachetă al NATO. Cele mai multe e-mailuri au fost trimise în intervalul 14-15 noiembrie, cu două zile înaintea celui de-al doilea tur de scrutin.
Podesta Group a fost înființată în 1998 de John și Tony Podesta. John Podesta este în prezent șeful de campanie al lui Hillary Clinton. El a fondat în 2003 și a condus până în 2011 organizația Centrul American pentru Progres. John Bodesta este în contiunuare membru în consiliul de administrație al Centrului American pentru Progres, una dintre cele două organizații care s-au ocupat de organizarea vizitei fostului premier britanic Tony Blair în România.
În vara anului 2012, când au fost începute demersurile pentru suspendarea președintelui de atunci, Traian Băsescu, John Podesta, fondatorul companiei Podesta Group și actualul consilier al lui Barack Obama, a publicat o analiză despre România în care nota că Victor Ponta apără democrația prin acțiunile sale.
„Pretenţiile exprimate în Washington Post sau The Economist, conform cărora prim ministrul Victor Ponta a subminat democraţia din România prin suspendarea preşedintelui Traian Băsescu, nu sunt doar greşite, ci induc în eroare cu bună ştiinţă. La o analiză mai atentă a acţiunilor mai mult sau mai puţin recente ale preşedintelui suspendat, precum şi a recentelor decizii ale Curţii Constituţionale în această privinţă, se constată că prim ministrul apară, de fapt, democraţia!”, se arata în analiza lui John Podesta, intitulată „Analiză americană: Ponta apără, de fapt, democrația!”, publicată pe site-ul Centrului American pentru Progres. Analiza nu mai poate fi găsită acum pe site-ul organizației.
Partidele, obligate de lege să raporteze donațiile
Contractul nu apare pe lista cheltuielilor de campanie făcute de Victor Ponta în 2014. În raportul Autorității Electorale Permanent, suma de 300.000 de dolari nu apare. La capitolul „servicii” este indicată suma de 483.488 de lei drept cheltuieli făcute de Victor Ponta. De asemenea, pe lista PSD privind donațiile persoanelor juridice din anul 2014, publicată în Monitorul Oficial din 1 aprilie 2015, compania Federal Media Partner SRL nu apare.
Firma controlată de Sebastian Ghiță nu putea realiza un serviciu în campanie nici măcar gratuit pentru Victor Ponta, deoarece legea electorală obligă partidele să publice în Monitorul Oficial numele persoanelor fizice sau juridice ale căror donații au depășit suma de 10 salarii minime brute pe țară.
„Este interzisă acceptarea sub orice formă, directă sau indirectă, de către partidele politice, a donațiilor de bunuri materiale ori sume de bani sau prestarea de servicii gratuite făcute cu scopul evident de a obține un avantaj economic ori politic sau cu încălcarea dispozițiilor alineatului 8", se arată în articolul 5 al legii.
Reacția lui Sebastian Ghiță
Contactat de Hotnews, Sebastian Ghiță a negat că ar avea legături cu compania de lobby americană.
„Nu cunosc detalii despre legăturile dintre Podesta și Ponta și nu știu amănunte despre campaniile de imagine din media realizate de Podesta. Înțeleg faptul ca John Podesta este șef de campanie pentru Hillary Clinton"”, a spus Sebastian Ghiță.
Întrebat dacă a știut că Federal Media Partner a plătit 300.000 de dolari companiei Podesta Group, Sebastian Ghiță a negat.
Investigația completă poate fi consultată AICI.