Via Carpatia - autostrada Nord-Sud a Europei. De la Marea Baltică la Mediterană, trece prin România. Discuție deja în Parlamentul UE
Europarlamentarul pentru Lege și Justiție (PiS), Tomasz Poręba, a găzduit în Parlamentul european o masă rotundă pe tema unui nou tronson, cel spre Caspica, al Via Carpatia, cel mai important coridor rutier de-a lungul frontierei estice a UE pe axa nord-sud. Acesta va lega Marea Baltică de Mările Egee, Neagră și Adriatică inclusiv prin coridorul Oradea – Lugoj – Calafat - Constanța, relatează Azernews.
La reuniune au mai fost prezenți Pablo Fabregas Martinez, șeful adjunct de cabinet al comisarului pentru transporturi, ambasadorul Faruk Kaymakcı, din delegația permanentă a Turciei pe lângă UE, ambasadorul Vagif Sadigov, Misiunea Republicii Azerbaidjan pe lângă Uniunea Europeană, Bidzina Javakhashvili, șeful adjunct al Misiunii Georgiei pe lângă Uniunea Europeană, și Ryszard Czarnecki, membru PiS al Parlamentului European. Nu a fost nimeni din partea României deși un tronson de sute de kilometric din Via Carpatia trece pe la noi.
"În contextul pandemiei Covid-19, al războiului din Ucraina și al instabilității din Orientul Mijlociu, trebuie să diversificăm rutele de transport pentru a avea o rețea de transport mult mai rezistentă și mai stabilă. Transportul face legătura între întreprinderi, între diferite părți ale regiunilor și cetățeni, dar și face ca această interacțiune să fie mult mai fluentă. Nu este doar coloana vertebrală a economiilor noastre, fără transport orice comerț de afaceri și nu se va întâmpla", a declarat Pablo Fabregas Martinez, șeful adjunct al cabinetului comisarului pentru transporturi.
Via Carpatia, care începe la Klaipeda (Lituania, pe malul Mării Baltice) și trece prin Kaunas, Białystok, Lublin, Rzeszów, Košice, Miskolc, Debrecen, Oradea, Lugoj până la Calafat/Constanța, Svilengrad și Salonic, este cea mai scurtă autostradă de la nord la sud. Inițiativa acestei conexiuni rutiere internaționale a fost lansată mai întâi de Polonia, iar ulterior i s-au alăturat alte șase state membre ale UE (Lituania, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria și Grecia).
"Datorită eforturilor noastre comune, Via Carpatia este astăzi cea mai importantă rută de tranzit în regiunile estice ale Europei. Ea a fost recunoscută pe deplin de instituțiile Uniunii Europene și, în consecință, toate secțiunile drumului au fost incluse în rețeaua TEN-T.Este momentul potrivit pentru a extinde conexiunea de transport prin Turcia și Georgia către Azerbaidjan, pentru a include Marea Caspică", a subliniat Poręba.
Vorbind despre noua secțiune a Via Carpatia - Coridorul rutier caucazian - Poręba a spus că aceasta va deschide accesul direct dinspre Turcia și țările caucaziene (Armenia, Azerbaidjan și Georgia) către Marea Baltică.
"Acest proiect va stimula dezvoltarea în regiune și va accelera semnificativ creșterea economică a acesteia", a subliniat Poręba.
Ambasadorul Turcie la UE, Faruk Kaymakci, a declarat că posibilitatea de a ajunge cu ușurință în țările din nordul Europei va atrage investiții și va crea un mediu de afaceri și industrial favorabil atât pentru marile companii, cât și pentru întreprinderile mici și mijlocii.
"În consecință, acest lucru ar duce la crearea de locuri de muncă, la reducerea șomajului și la îmbunătățirea condițiilor de viață ale cetățenilor noștri. Turcia este pregătită să coopereze ferm cu UE în această privință", a adăugat el.
Ambasadorul azer, Vagif Sadigov, a subliniat că, în contextul securității energetice, acest nou coridor rutier internațional este de o importanță critică pentru țările implicate. "Conectarea Mării Caspice și a Caucazului de Sud cu UE ar trebui să fie o chestiune de importanță strategică pentru ambele părți, a adăugat el.
Reprezenantul Georgian la UE, Bidzina Javakhashvili, a declarat că Tbilisi salută planurile de transport și este gata să coopereze pentru a le pune în aplicare.
Potrivit lui Tural Ganjaliyev, membru al Parlamentului azer, noile conexiuni rutiere între Marea Caspică și Uniunea Europeană nu numai că vor accelera dezvoltarea economică a Caucazului de Sud, dar pot fi un element important al cooperării politice și al normalizării situației din regiune. Este, de asemenea, o mare oportunitate pentru Europa de a construi relații puternice cu Azerbaidjanul și de a profita de rolul său în creștere și de potențialul său economic.
Via Carpatia urmează să facă legătura rutieră legătura între Lituania și Grecia prin Polonia, Slovacia, Ungaria, România și Bulgaria.
Partea României include trei coridoare:
- Borș - Oradea - Arad - Timișoara -Lugoj — Drobeta Turnu Severin — Calafat;
- Borș - Oradea - Gilău - Cluj Napoca - Turda - Sebeș - Sibiu — Pitești - București - Constanța;
- Siret - Suceava- Pașcani - Bacău -Focșani - Brăila -Galați.
Proiectul are părți anunțate ca finalizate, dar și termene în 2024 și 2030. Până în 2030, de exemplu, ar urma să fie finalizate două loturi pe autostrada Sibiu – Pitești și două pe cea dintre Sebeș și Turda.