Vălean: Există bani pentru modernizarea rețelei feroviare, doar că procesul de atribuire este lent
Bani au existat întotdeauna pentru modernizarea reţelei feroviare, iar România nu a avut niciodată atât de multe fonduri la dispoziţie pentru infrastructura de transport cum are în prezent, a declarat pentru AGERPRES comisarul european pentru transporturi Adina Vălean, care a apreciat că "lucrurile au mers mai încet sau în cerc" şi a cerut determinare din partea autorităţilor române.
Obligaţia statelor membre de a-şi moderniza reţeaua feroviară este prevăzută în legislaţia privind infrastructura europeană, aşa-numita TEN-T (Reţeaua transeuropeană de transport), un proiect al Uniunii Europene care prevede crearea unei reţele complete de transport auto, feroviar şi naval.
"România are o reţea mare, extinsă, lucrările sunt costisitoare şi durează. Noi avem trei tipuri de infrastructură în această reţea europeană - în primul rând reţeaua principală, a cărei definitivare este o obligaţie pentru toate ţările Uniunii Europene până în 2030 - anumite standarde de viteză, de semnalizare automată, electrificare ş.a.m.d. Asta e reţeaua principală. Avem o reţea principală intermediară care are un termen de realizare în 2040 şi, desigur, reţeaua extinsă, care presupune tot restul liniilor secundare, care au ca termen de realizare 2050. Acum, România are în reţeaua ei feroviară toate aceste trei tipuri şi atunci noi trebuie să vedem care sunt principalele axe", a explicat marţi, la Bruxelles, Adina Vălean.
Vălean susţine că "lucrări s-au făcut şi bani s-au tras de-a lungul timpului", dar că au existat şi pierderi de fonduri, cum s-a întâmplat în cazul celor 300 de milioane de euro pentru tronsonul Braşov-Sighişoara.
"Bani au fost întotdeauna. Dar, să spunem că lucrurile au mers mai încet sau puţin în cerc. Pentru calea ferată sunt bani prevăzuţi în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, sunt bani din fondurile de coeziune, sunt bani din mecanismul de interconectare european. România are acces la toate şi cred că în ultimii ani, cu toate aceste noi proiecte, România n-a avut niciodată atât de multe fonduri europene pentru infrastructura de transport cum are acum la dispoziţie. Totul este să fie folosiţi banii"