UPDATE. UE majorează taxele pentru mașinile electrice din China. Ce se întâmplă cu Dacia Spring
Comisia Europeană va majora taxele vamale pentru mașinile electrice importate din China. Noile tarife ajung până la 38 la sută. Deși reprezintă o majorare semnificativă față de nivelul actual de 10 la sută, acestea sunt cu mult sub nivelul de sută la sută impus recent de Statele Unite.
UPDATE
Într-un răspuns pentru Digi24, Olof Gill, purtătorul de cuvânt al Comisiei pentru comerț și agricultură, a spus că Dacia Spring, una dintre cele mai vândute mașini electrice din Europa, va avea taxe vamale de 21 la sută. Aceasta este produsă într-o uzină din provincia Hubei pe care Renault o deține împreună cu Dongfeng Motor. Pe lângă Dongfeng, alte 11 companii auto vor intra în categoria celor care vor fi taxate cu 21 la sută. Printre acestea se numără BMW Brilliance, Chery, Great Wall Motor, NIO și Xpeng.
Nu se știe însă numărul companiilor care vor fi taxate la pragul maxim, de 38,1 la sută. Reprezentanții Comisiei Europene ne-au transmis că, deoarece nu s-au prezentat la momentul anchetei, nu se știe cine și câte sunt. Dar, potrivit unor surse neoficiale, în China ar exista aproximativ o sută de producători de mașini electrice.
ȘTIRE INIȚIALĂ
Comisia Europeană a anunțat că va aplica tarife mai mari la importurile de vehicule electrice din China după ce a constatat că producătorii auto chinezi au beneficiat de subvenții neloiale.
Blocul comunitar a impus un tarif de 38,1 la sută producătorilor de vehicule electrice care nu au cooperat cu autoritățile europene și o taxă mai redusă, de 21 la sută, pentru cei care au cooperat, dar nu au făcut parte din eșantionul Comisiei Europene.
În acest eșantion au intrat trei mari constructori auto chinezi. BYD, cel mai mare producător de mașini electrice, va trebui să plătească taxe vamale de 17,4 la sută pentru mașinile pe care le exportă în Europa, iar Geely de 20 la sută. De asemenea, mașinile produse de SAIC vor fi taxate cu 38,1 la sută.
Deocamdată taxele sunt provizorii, dar vor fi introduse începând cu data de 4 iulie dacă discuțiile cu autoritățile chineze nu ajung la un rezultat care să fie acceptabil pentru Bruxelles. Măsurile definitive vor intra în vigoare în termen de patru luni de la impunerea taxelor provizorii, adică cel mai târziu pe 4 noiembrie.
Astfel, noile tarife vor fi colectate numai dacă și atunci când vor fi impuse taxele definitive.
Comisia Europeană mai arată că în cazul Tesla, care are o fabrică în Shanghai, taxa va fi calculată individual, în urma unei cereri întemeiate.
Bruxellesul a demarat investigația de pe piața mașinilor electrice în luna octombrie a anului trecut, după ce liderii europeni au acuzat că industria auto chineză are avantaje majore de cost în raport cu concurenții străini, în parte ca urmare a subvențiilor guvernamentale masive și a dominației țării asupra rafinării mineralelor necesare pentru fabricarea bateriilor electrice.
Decizia Bruxelles-ului vine într-un moment în care constructorii auto europeni se luptă cu un val de automobile electrice ieftine oferite de rivalii chinezi.
Un studiu realizat de Transport and Environment arată cota de piață a mărcilor chineze pe piața vehiculelor electrice a crescut de la 0,4% în 2019 la 7,9% în 2023. Dacă sunt luate în calcul și mașinile fabricate în China de brandurile occidentale, precum Dacia și Tesla, procentul ajunge la 19,5%.
În ceea ce privește prețurile, o mașină electrică se vinde în China, în medie, cu aproximativ 31.000 de euro și cu aproape 67.000 de euro în Europa.
Comisia Europeană consideră că avantajele necuvenite de care se bucură constructorii auto din China pun în pericol industria auto europeană, care este crucială pentru prosperitatea blocului comunitar. Sectorul auto oferă locuri de muncă directe și indirecte pentru 13,8 milioane de europeni, adică 6,1% din totalul locurilor de muncă din UE. De asemenea, industria auto generează peste 7% din PIB-ul UE.
Dar măsura Comisiei Europene nu se bucură de un sprijin foarte mare și din partea industriei auto europene. Constructorii, în special cei germani, arată că nu susțin majorarea taxelor vamale deoarece efectele negative depășesc orice potențiale beneficii pentru industria auto europeană, potrivit Reuters.
În același timp, reprezentanții industriei auto din China spun că nivelul anunțat de Bruxelles se încadrează în estimările lor și nu va avea un impact prea mare asupra majorității firmelor chineze.
Autorităţile chineze critică însă decizia Bruxellesului și susțin că decizia încalcă principiile economiei de piață și regulile comerțului internațional. Totodată, acestea susțin că Beijingul va lua toate măsurile necesare pentru a-și proteja cu drepturile și interesele, dar fără a spune care va fi răspunsul său la noile tarife ale UE.