Siguranța rutieră a UE este contestată din interior: nu-și vor atinge obiectivele. Cele mai multe accidente mortale sunt în România
Drumurile europene sunt cele mai sigure din lume însă în continuare au loc peste 20.000 de decese pe an, iar obiectivele ambiţioase pentru siguranţa rutieră au puţine şanse să fie atinse, întrucât progresele au stagnat, se arată într-un nou raport al Curţii de Conturi Europene (ECA).
Conform raportului, accidentele rutiere sunt o cauză frecventă de deces prematur în UE. Participanţii la trafic din categoriile vulnerabile, cum ar fi pietonii, bicicliştii şi motocicliştii, sunt cei mai expuşi acestui risc, în condiţiile în care aproape 50% din totalul deceselor se produc în rândul acestora, urmaţi de pasagerii autovehiculelor (45%). Se estimează un raport de unu la cinci între vieţile pierdute şi vătămările grave.
"Dacă nu fac eforturi mai mari, UE şi statele sale membre riscă să nu atingă obiectivele ambiţioase pe termen mediu şi lung stabilite la nivelul Uniunii, şi anume de a reduce la jumătate şi, treptat, la zero decesele şi vătămările grave în accidente rutiere. În pofida abordării cuprinzătoare a Comisiei Europene, progresele în reducerea deceselor şi a vătămărilor grave cauzate de accidente rutiere au stagnat în ultimii ani, ceea ce pune grav sub semnul îndoielii capacitatea UE de a le reduce la aproape zero până în 2050. Se preconizează că, până în 2030, numărul de decese va scădea cu doar un sfert, în loc de jumătate cum este planificat, faţă de cifra din 2019, când 22.800 de persoane au murit în accidente rutiere în UE.
Pentru a se putea atinge obiectivul stabilit pentru 2030, va fi nevoie de o reducere anuală cu 4,6% per ansamblul UE; or, în ultimii cinci ani, acest procent a fost în medie de doar 2,5% pe an. Obiectivele de siguranţă rutieră ale UE nu pot fi atinse decât dacă statele membre pun în aplicare finanţarea şi politicile necesare. Pentru a le ajuta să evite decesele şi vătămările grave, Comisia a adoptat o abordare multistratificată care va îmbunătăţi în mod direct siguranţa rutieră", se menţionează într-un comunicat al ECA.
În perioada 2014-2020, UE a acordat finanţare în cuantum de aproximativ 6,7 miliarde de euro pentru proiecte care au contribuit la siguranţa rutieră. Totuşi, cerinţele UE nu acoperă infrastructura cu cea mai mare incidenţă de accidente soldate cu decese, cum ar fi zonele urbane, pistele pentru biciclete şi drumurile secundare. În acelaşi timp, nivelul progreselor realizate în abordările siguranţei rutiere variază semnificativ de la o ţară din UE la alta. Există diferenţe pronunţate între ţări, rata cea mai mare de decese rezultate din accidente rutiere fiind în România.