Pirații somalezi accentuează criza globală a transporturilor maritime
Atacurile rebelilor Houthi din Marea Roșie și Golful Aden nu sunt singurele probleme. Transportul internațional de mărfuri primește o nouă lovitură. De data aceasta, din partea piraților somalezi care vânează navele cargo deviate pe ruta mai lungă.
Din noiembrie anul trecut, sute de nave comerciale au fost forțate să ocolească continentul african din cauza atacurilor rebelilor Houthi din Yemen. Criza din transportul internațional maritim s-a accentuat pe măsură ce tot mai puțini operatori s-au încumetat să traverseze strâmtoarea Bab al-Mandab spre Canalul Suez.
În timp ce Statele Unite și aliații săi erau preocupați de menținerea securității în Marea Roșie, un fenomen latent a erupt pe traseul deviat: pirateria în apele din Oceanul Indian.
„Au profitat de această șansă pentru că forțele navale internaționale care operează în largul coastei Somaliei și-au redus operațiunile. Dacă nu o oprim în timp ce este încă la început, poate deveni la fel de grav cum a fost cândva nu demult”, a declarat președintele somalez Hassan Sheikh Mohamud.
Pirații somalezi revin în actualitate
Pirații somalezi sunt un grup distinct format din pescari și foști militari, reuniți cu scopul de a prăda și alunga din apele teritoriale bogate în pește navele de pescuit străine. Numărul atacurilor este semnificativ mai mic decât în urmă cu zece ani, atunci când pirații se aflau la apogeu, însă acum vizează nave mai mici în ape mai puțin patrulate.
Dacă în cazul rebelilor din Yemen aceștia atacă navele care au legătură cu Israel și SUA, somalezii nu au o țintă anume, astfel că orice vas care tranzitează zona se află în pericol. Numărul incidentelor pe ruta ocolitoare în care sunt implicați pirații somalezi s-au înmulțit simțitor din noiembrie 2023 în prezent. Peste 20 de atacuri au fost raportate, din care 14 s-au soldat cu succes: au capturat două vase cargo și 12 nave de pescuit, potrivit Reuters.
Căile navigabile din largul Somaliei includ unele dintre cele mai aglomerate rute maritime din lume. Reactivarea pirateriei în apele africane mărește costurile de transport din cauza primelor mari de asigurare. De asemenea, costurile pentru transportatori cresc și din cauza faptului că sunt nevoiți să angajeze mercenari înarmați care să le asigure paza. Plata unei echipe special antrenate pentru astfel de situații variază între 4.000 și 15.000 de dolari pe cursă.