Echilibru fragil: Amenințată de restricțiile din partea SUA, China încearcă să prevină un conflict comercial cu UE
Teama de un conflict comercial extins între China și alți mari exportatori menține dialogul diplomatic între a doua cea mai mare economie a lumii și Uniunea Europeană, chiar și în contextul în care negocierile privind tarifele pe vehicule electrice sunt în impas.
În timp ce alegerile din SUA de marți se află pe buzele tuturor, cu riscul de a aduce noi restricții din partea americanilor asupra produselor chinezești, negociatorii europeni pariază pe o strategie pe termen lung, care ar putea să nu ducă la o soluție imediată, dar care ar împiedica escaladarea unui conflict comercial. Unele state membre ale UE chiar folosesc disputa pentru a consolida relațiile bilaterale dincolo de negocierile Bruxelles-Beijing și pentru a atrage noi investiții din China, scrie Reuters.
Noile tarife ale Uniunii Europene de până la 45,3% impuse asupra importurilor de vehicule electrice din China au intrat în vigoare săptămâna trecută, după o investigație de un an care a divizat blocul european și a atras represalii din partea Beijingului. Bruxelles susține că Beijingul acordă subvenții incorecte industriei auto și refuză oferta Chinei de prețuri minime de import. Ca răspuns, Beijing a lansat investigații în industria europeană a cărnii de porc și a lactatelor.
Dincolo de titlurile din presă, însă, se desfășoară o serie de negocieri mai complexe. În ultimele luni, Beijing a găzduit o serie de vizite oficiale din partea UE și a statelor membre. Un secretar de stat francez pentru comerț vizitează Shanghai săptămâna aceasta, iar Parisul este dornic să continue dezvoltarea relațiilor comerciale în capitala financiară a Chinei. Franța este, de asemenea, „Țară de Onoare” la expoziția anuală de importuri a Chinei.
O uniune divizată
Pe măsură ce Washingtonul își intensifică restricțiile asupra produselor chinezești, Beijingul este precaut cu privire la eventualele daune asupra relațiilor comerciale cu UE, care s-au ridicat anul trecut la 783 de miliarde de dolari.
La rândul său, UE este conștientă de tensiunile pe care aceste tarife le-au creat deja între membrii săi. Dintre cele 27 de state membre ale blocului, 10 au votat în favoarea tarifelor, cinci împotrivă și 12 s-au abținut. Germania, cea mai mare economie a Europei, s-a numărat printre cei care s-au opus.
„Lipsa unei majorități clare împotriva tarifelor a făcut ca voturile de 'nu' ale unor țări să fie simbolice”, a spus un diplomat european. „Unele țări din UE își doresc mai multe investiții chineze în țara lor și speră la mai puține represalii dacă s-au abținut de la vot”. România, de exemplu, s-a abținut.
Prim-ministrul slovac Robert Fico este cel mai recent lider european care vizitează Beijingul, în încercarea de a aprofunda legăturile comerciale și de investiții, ca o măsură de siguranță împotriva unui conflict comercial mai amplu cu China. Finlanda, care s-a abținut în cadrul votului, a convenit săptămâna trecută să-și aprofundeze legăturile comerciale cu China în timpul vizitei președintelui Alexander Stubb, urmând exemplul Spaniei și Italiei.
O amânare constructivă
China are motive să țină sub control disputa: economia sa încetinește și are nevoie de cumpărători pentru vehiculele electrice. Diplomați europeni, veterani în negocierile multilaterale complexe, au declarat că este evident că Beijingul își dorește să evite un război comercial, dar discuțiile cu Bruxelles-ul au început relativ târziu în acest proces.
Deși atât China, cât și UE au lansat reciproc contestații la Organizația Mondială a Comerțului (OMC), acel arbitraj ar putea dura ani de zile. În timpul vizitei sale în China din septembrie, prim-ministrul spaniol Pedro Sanchez a declarat că Spania va încerca să rezolve disputa privind vehiculele electrice în cadrul OMC.