CFR reconfigurează transportul multimodal de la Marea Neagră. E vizat Portul Constanța

Alexandru Gologan Data publicării: Data actualizării:
cfr constanta port
sursa: Inquam Photos / George Călin

CFR Infrastructură a acordat consorțiului Baicons/I.S.P.C.F. un contract de 11 milioane lei pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru reconfigurarea transportului de mărfuri în sistem trimodal în Portul Constanța. Transport trimodal înseamnă transbordarea într-un timp cât mai scurt a mărfii de pe camion, pe tren, apoi pe cargobot și invers, în vederea optimizării acestui proces logistic.

Proiectul mare care este vizat de acest SF este „MODERNIZAREA INFRASTRUCTURII FEROVIARE DIN PORTUL CONSTANȚA – ETAPA I, VALU LUI TRAIAN”, care costă 450 de milioane lei și este finanțat din fonduri europene nerambursabile. Obiectivul general este îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport care facilitează integrarea economică în UE, contribuind astfel la dezvoltarea pieței interne, cu scopul de a crea condițiile pentru creșterea volumului investițiilor, promovarea transportului durabil și a conexiunii în rețeaua de căi ferate europene.

Investiția este considerată ca o etapă inițială pentru a asigura interoperabilitatea Coridorului Rin – Dunăre pe teritoriul României, conducând la o legătură mai eficientă cu rețeaua feroviară din centrul și sud-estul Europei.

Studiu de fezabilitatece va fi realizat de Baicons/I.S.C.P.F. va trebui să indice cea mai bună alternativă privind creșterea conectivității, prin asigurarea conexiunii zonei de nord a Portului Constanța cu zona de sud a Portului Constanța.

Obiectivele generale la care contribuie realizarea serviciului sunt:

  1. Asigurarea conexiunii feroviare directe între între toate compartimentele portului Constanța prin conexiunea directă a tuturor grupelor de linii;
  2. Îmbunătățirea conexiunii trimodale rutier - feroviar – naval în zona de interfațare a celor trei infrastructuri de transport din portul Constanța;
  3. Realizarea unei conexiuni feroviare care să contribuie la creșterea rentabilității proiectelor feroviare și portuare implementate sau în curs de implementare din fonduri europene

“Prin implementarea acestui proiect, se urmărește atingerea următoarelor obiective specifice:

  1. Reducerea lungimii totale a conexiunii feroviare de la 24,1 km la 7,85 km (o diferență de 16,25 km);
  2. Reducerea declivității maxime de la 15 ‰ (actuală) la declivități conform legislației UE pentru construcții linii noi ceea ce conduce la creșterea tonajelor maxime ale trenurilor de marfă, o economie de energie electrică și combustibil, precum și la o creștere a siguranței circulației feroviare;
  3. Eliminarea procesului tehnologic de rebrusare a trenurilor (schimbarea sensului de deplasare) în stația Palas, ceea ce conduce la economie de energie electrică, combustibil și resurse umane;
  4. Creșterea vitezei maxime de circulație a trenurilor de la 50 km/h (actuală) la 80 km/h (proiectată);
  5. Creșterea capacității de infrastructură a infrastructurii feroviare care deservește Portul Maritim Constanța, prin posibilitatea de utilizare simultană atât a liniilor care leagă stația Palas de stațiile Constanța Port Zona A, Zona B, Mol 5, Constanța Ferry Boat, Agigea Oil Terminal, cât și liniei nou proiectate;
  6. Creșterea capacității de infrastructură a infrastructurii feroviare prin reducerea numărului de trenuri circulate datorită creșterii tonajului maxim permis pentru aceste trenuri;
  7. Fluidizarea activității pe ansamblu a Portului Maritim Constanța prin reducerea duratei de transport între cele 2 zone ale portului, reducerea staționării totale a materialului rulant în port și optimizarea fluxurilor de transport din interiorul portului.
  8. Realizarea unei rute alternative la infrastructura feroviare care deservește în prezent Portul Maritim Constanța, ceea ce ar permite menținerea traficului feroviar chiar în condițiile unei perturbări totale sau parțiale a circulației trenurilor pe secția Constanța Port Zona A (sau Zona B) – Palas, respectiv pe secția Palas – Agigea Ecluză – Constanța Ferry Boat (Agigea Oil Terminal)”, este descrierea proiectului.

Studiul de fezabilitate trebuie să fie gata în 10 luni, la care se adaugă încă două luni în care reprezentanții CFR îl verifică și îl aprobă.

Portul Constanța este portul principal al României și principalul nod de acces maritim al Coridorului Rin – Dunăre. Zona portuară, inclusiv infrastructura feroviară CFR din interiorul portului, este legată de sistemul feroviar național și de rețeaua centrală europeană TEN-T.