Vehiculele electrice chinezești sperie Vestul. Mașinile „Made în China" amenință industria auto europeană

Dragoș Comache Data publicării:
china masini electrice
sursa: shutterstock.com/

Tranziția la vehiculele electrice reprezintă o schimbare fundamentală pentru industria auto. Producătorii consacrați din Europa simt însă tot mai mult presiunea pusă de mărcile din China, începând cu liderul pieței BYD până la rivalii mai mici Xpeng și Nio. În ultimii ani, aceștia au luat cu asalt piața auto europeană. Iar avantajele de care beneficiază producătorii auto chinezi ar putea duce la o nouă dezindustrializare în lumea occidentală.

Ponderea mașinilor chinezești în totalul pieței auto europene crește rapid. Conform celor mai recente date, cota de piață a acestora a ajuns de la 0,1% în 2019 la 2,8% în primele șapte luni ale anului trecut, potrivit unui studiu realizat de Schmidt Automotive Research pe cele mai mari 18 piețe auto din Europa.

Este însă clar că producătorii chinezi vizează în special vehiculele electrice. Cota de piață a acestora a crescut de la 0,5% în 2019 la 3,9% în 2021. Iar, la sfârșitul lunii iulie 2023, constructorii chinezi aveau o cotă de piață de 8,2% în Europa. Au vândut în cele șapte luni din an 86.000 de mașini electrice, adică la fel de multe cât în întreg anul precedent.

Iar cel mai mare atu al vehiculelor chinezești este prețul. Datele Jato Dynamics arată că în ultimii ani prețul automobilelor electrice a scăzut în China, în vreme ce în Europa, dar și în Statele Unite, acesta a fost relativ constant, ba chiar a crescut din 2022 pe fondul crizei semiconductorilor.

Anul trecut, prețul mediu al unei mașini electrice era de 31.165 de euro în China și de 66.864 de euro în Europa (+115% față de China). Iar, comparativ cu anul anterior, prețul vehiculelor din China scăzuse cu 2%, dar cel din Europa era mai mare cu 20%.

Raportul companiei de consultanță mai arată că, dintre mașinile electrice disponibile pe piața chineză, peste 78% au un preț de listă mai mic de 40.000 de euro, iar o treime costă sub 20.000 de euro. În Europa, doar 23% costă sub 40.000 de euro, în vreme ce pentru mașinile accesibile, de sub 20.000 de euro, constructorii abia acum fac planuri.

Dar cum reușește China să producă vehicule electrice atât de ieftine? Beijingul a recunoscut potențialul mașinilor electrice în urmă cu 15 ani și a investit în construirea unui ecosistem competitiv pentru vehicule electrice. Analiștii Jato Dynamic spun că, în ultimul deceniu, guvernul chinez a sprijinit dezvoltarea industriei de mașini electrice prin „Planul de dezvoltare a industriei vehiculelor cu energie nouă", cu subvenții în valoare totală de 57 de miliarde de dolari între 2016 și 2022. Totodată, industria a fost susținută puternic și de autoritățile locale cu subvenții pentru creșterea capacităților de producție, dar valoarea totală a sprijinului nu a putut fi deocamdată cuantificată.

Pe lângă aceste subvenții, China se bazează și pe costurile cu forța de muncă mai mici decât cele din Europa și Statele Unite.

Producătorii chinezi au beneficiat și de lipsa de viziune a europenilor. După semnarea acordului de la Paris privind clima, producătorii auto, în special cei germani, au făcut lobby împotriva reglementărilor climatice. Ei au susținut că motoarele diesel, o linie foarte profitabilă de business la acel moment, sunt mai ecologice decât cele pe benzină, iar biocombustibilii vor facilita un viitor neutru din punct de vedere climatic. Scandalul Dieselgate a dovedit însă contrariul. Dar în timp ce industria auto din Europa se împotrivea regulilor de mediu tot mai dure, China își asigura tot ce avea nevoie pentru transportul viitorului. Practic, după cum cum remarca și Luca de Meo, șeful Renault, a pornit producția de electrice cu o generație mai devreme.

Un alt episod relevant a avut loc după pandemie. Ca răspuns la criza de semiconductori și la problemele lanțului global de aprovizionare din 2021, multe companii auto occidentale au majorat prețurile vehiculelor noi și au favorizat vânzarea mașinilor din clasele superioare, care au marje mai mari. Practic, s-au axat pe calitate în loc de cantitate și pe profitabilitate în loc de volum. Asta le-a permis să obțină venituri mai mari și profituri record, chiar dacă numărul mașinilor vândute s-a redus. Dar astfel au deschis ușa concurenților chinezi.

Acum însă, valul de mașini ieftine din China ar putea afecta serios industria auto europeană, care este crucială pentru prosperitatea continentului.

Conform datelor Comisiei Europene, 2,6 milioane de oameni lucrează direct în producția de vehicule, dar numărul locurilor de muncă legate direct sau indirect de sectorul auto este de 13,8 milioane, adică peste 6% din forța de muncă din UE.

În aceste condiții, Bruxellesul ia în considerare impunerea de taxe vamale pentru mașinile chinezești pentru a limita daunele, după ce în octombrie a lansat o investigație pentru a vedea dacă fabricile auto din China beneficiază de subvenții care ar putea afecta afacerile de profil din Europa.

Dar experții citați de Financial Times avertizează că producătorii auto chinezi vor putea concura în ceea ce privește prețul cu rivalii lor europeni și americani chiar și în situația impunerii unor taxa vamale suplimentare.

Analiștii Allianz Trade spun că importurile de mașini electrice produse în China ar putea cauza pierderi anuale de circa 7 miliarde de euro până în 2030 industriei auto europene.

Pentru a putea ține pasul cu China, autoritățile europene trebuie să sprijine dezvoltarea infrastructurii și a producției locale de componente și tehnologii pentru vehiculele electrice, să investească în dezvoltarea viitoarei generații de baterii și să atragă producătorii chinezi în Europa.

În caz contrar, constructorii auto europeni ar putea avea soarta producătorilor de panouri solare