Un start-up fondat de un român în Elveția este pe punctul de a schimba radical viteza transportului. Pe harta lui e pusă și România

Ionuț Tudorică Data publicării: Data actualizării:
swisspod
Foto: Compania
Swisspod Technologies un start-up co-fondat de un român în Elveția, premiat de Elon Musk și urmărit de miliardarul Richard Branson, este pe cale să revoluționeze transportul global cu o nouă tehnologie, denumită hyperloop. Este o soluție de transport care ar aduce viteze la sol aproape de cea a sunetului. Harta companiei include și România.

Start-up fondat de românul Denis Tudor și de Cyril Dénéréaz, a anunțat o nouă rundă de finanțare de 200.000 de euro pe SeedBlink, în cadrul unei finanțări totale de 7 milioane de euro. Fondurile vor fi folosite pentru a avansa în dezvoltarea hyperloop, un sistem revoluționar de transport de mare viteză care va schimba viitorul transportului de pasageri și mărfuri, a declarat compania.

Fondată în 2019, Swisspod a apărut dintr-o conversație între fondatorii săi și Elon Musk, cofondatorul și CEO-ul SpaceX. Sistemul de transport, care poate atinge viteze similare cu cea a sunetului (1.200 km/h), a stârnit, de asemenea, interesul antreprenorului Richard Branson, scrie Romania Insider. Cei doi au câștigat competiția miliardarului SpaceX Hyperloop.

Investitorii și îngeri de afaceri pot participa la runda de finanțare prin SeedBlink, începând cu o investiție minimă de 2.500 de euro. Runda de strângere de fonduri a atras investiții colective de la jucători precum Charlie Holding, Polysys Industries și un cerc exclusiv de îngeri de afaceri.

Hyperloop este un sistem revoluționar de transport intracontinental de pasageri și mărfuri, care constă într-o capsulă autonomă, complet electrică, care călătorește la viteze aproape sonice într-un mediu cu presiune scăzută, cu aproape nicio rezistență aerodinamică. Swisspod declară că acest sistem va reduce semnificativ timpul de călătorie între orașe și țări și "va fi mai sustenabil decât orice alt mod actual de transport de masă, deoarece emisiile directe de carbon pot fi reduse la aproape zero prin levitație magnetică și motoare electrice pentru propulsie".

Miliardarul Richard Branson, fondatorul Virgin Group, este interesat de această rundă de finanțare SeedBlink, de 200.000 de euro. 

În prezent, start-up-ul se concentrează pe dezvoltarea unei soluții hyperloop pentru transportul de mărfuri ca un pas esențial către obiectivul său final de a face acest sistem accesibil pentru pasageri.

În cadrul acestui proiect, compania a atins realizări semnificative de-a lungul anilor, inclusiv construirea primei infrastructuri de testare hyperloop din Europa în Elveția.

Mai mult, compania și-a extins eforturile de cercetare și dezvoltare în Colorado, SUA, și, printr-un parteneriat cu TuTr Hyperloop, lucrează la dezvoltarea și implementarea acestei tehnologii de vârf în India, sprijinită de un acord între guvernele Elveției și Indiei.

„Soluția hyperloop pe care o construim la Swisspod nu este doar incredibil de rapidă și sustenabilă, ci și viabilă economic, deoarece reducem semnificativ costurile infrastructurii. Suntem încântați să împărtășim viziunea noastră pentru evoluția transportului cu comunitatea românească de investitori care, ca și noi, apreciază inovația și sustenabilitatea și contribuie la modelarea unui viitor prosper”, a declarat Denis Tudor, CEO și cofondator al Swisspod.

Swisspod este o companie de tehnologie de transport elvețiano-americană fondată în 2019 de Denis Tudor, CEO, și Cyril Dénéréaz, CTO, doi câștigători ai mai multor premii ai Competiției SpaceX Hyperloop. Compania își propune să schimbe modul în care oamenii călătoresc conectând fiecare oraș important folosind soluții de transport sustenabile, neutre din punct de vedere al carbonului, eficiente energetic și de mare viteză.

Harta companiei include și România

Noul sistem de transport n-ar ocoli România, în viziunea fondatorilor. Cluj Napoca este pus pe harta companiei ca un nod cheie între Europa de Sud și Europa de Nord.

harta hyperloop romania
Foto: Swisspod

Hyperloop este un sistem de transport propus pentru pasageri și mărfuri cu viteză mare. Conceptul a fost documentat de Elon Musk într-un white paper din 2013, în care hyperloop-ul a fost descris ca un sistem de transport folosind capsule susținute de o suprafață de susținere a aerului în interiorul unui tub cu presiune redusă. Sistemele hyperloop au trei elemente esențiale: tuburi, capsule și terminale. Tubul este un sistem mare, etanș cu presiune redusă (de obicei un tunel lung).

Capsula este o cabină la presiune atmosferică care experimentează o rezistență redusă la aer sau frecare în interiorul tubului folosind propulsia magnetică (în designul inițial, completată de un ventilator cu conductă). Terminalul gestionează sosirile și plecările capsulelor.

Hyperloop naște controverse despre siguranță, costul investiției și prețul biletului

Unii critici ai Hyperloop se concentrează pe experiența posibil neplăcută și înspăimântătoare de a călători într-o capsulă îngustă, etanșă, fără ferestre, în interiorul unui tunel de oțel etanș, supusă unor forțe semnificative de accelerare, niveluri ridicate de zgomot cauzate de comprimarea aerului și dirijarea acestuia în jurul capsulei la viteze aproape sonice și vibrații și zguduituri. Chiar dacă tubul este inițial neted, solul se poate mișca, de pildă, în urma activității seismice. La viteze mari, chiar și abateri minore de la o traiectorie dreaptă pot adăuga o perturbare considerabilă. Acest lucru se adaugă la întrebările practice și logistice referitoare la modul cel mai bun de abordare a problemelor de siguranță, cum ar fi defectarea echipamentului, accidentele și evacuările de urgență.

Totodată, experții în transport cred că investiția ar fi prea mare ca să justifice diferența față de un maglev. Există nelămuriri și cu privire la preț. Într-un studiu realizat de cercetătorii de la TU Delft se susține că tarifele ar trebui să fie mai mari de 0,30 euro per kilometru pasager, în comparație cu 0,174 euro/km pentru trenurile de mare viteză și 0,183 euro/km pentru călătoriile cu avionul.

Cu tot cu start-up-ul din Elveția, sunt în acest 9 companii în lume care cercetează și testează acest tip de transport.