Un bărbat din Marea Britanie a pierdut 165.000 de lire în urma unei fraude prin Revolut. Reacția companiei
Un bărbat din Marea Britanie, căruia i-a fost furată suma de 165.000 de lire din contul său Revolut, afirmă că măsurile de securitate ale companiei au eșuat în a preveni frauda. El susține că infractorii au reușit să treacă de procesul de verificare a identității pentru a accesa contul său și că, până acum, Revolut a refuzat să-i returneze banii.
Revolut, care nu are încă statutul de bancă cu drepturi depline în Marea Britanie, afirmă că ia frauda foarte în serios și că dispune de „controale solide” pentru a-și îndeplini obligațiile legale și de reglementare.
Revolut este una dintre numeroasele instituții financiare noi, exclusiv digitale, care oferă toate serviciile online sau printr-o aplicație – fără filiale fizice. Compania a crescut rapid și a adunat peste 45 de milioane de clienți la nivel mondial, dintre care 9 milioane sunt în Marea Britanie.
Bărbatul păgubit a declarat pentru BBC că, în februarie, a primit un apel telefonic de la un escroc care pretindea că este angajat la Revolut, care i-a transmis că contul său ar fi putut fi compromis prin utilizarea unei rețele Wi-Fi partajate. Bărbatul a furnizat suficiente informații pentru a permite escrocilor să își transfere contul Revolut pe propriile dispozitive. Astfel, au văzut toate tranzacțiile anterioare, inclusiv o achiziție la retailerul online Etsy în acea dimineață. În timpul apelului, a primit un mesaj text de la Revolut care îi cerea să confirme exact suma pe care o cheltuise – 21,98 de lire – prin introducerea unui cod de securitate de șase cifre. Bărbatul a transmis telefonic codul primit prin SMS, autorizând astfel, fără să-și dea seama, o nouă plata în contul fals.
Au urmat două mesaje similare pentru a autoriza plăți mici către alte două conturi false, numite „Taxe Revolut” și „Îngrijire taxe Revolut”, pe care bărbatul le-a confirmat și, practic, a configurat alți trei beneficiari. Apoi mii de lire au fost transferate din contul său Revolut în cele ale infractorilor. Atunci când și-a dat seama de greșeală și că a fost victima unei fraude, a contactat Revolut prin chat-ul din aplicație. A durat 23 de minute până să ajungă la departamentul care putea bloca contul, timp în care alte 67.000 de lire fuseseră furate.
Bărbatul a pierdut, în total, 165.000 de lire.
El crede că infractorii au reușit să treacă de software-ul de recunoaștere facială pentru a accesa contul de pe dispozitivul lor. Dacă un cont este configurat pe un nou dispozitiv, Revolut solicită un selfie, pe care bărbatul spune că nu l-a furnizat. Mai mult, bărbatul crede că, având în vedere că au fost efectuate 137 de plăți individuale către trei noi beneficiari în decurs de o oră, ar fi trebuit să ridice semne de întrebare la Revolut, întrucât majoritatea băncilor și instituțiilor financiare monitorizează conturile clienților pentru activități neobișnuite.
„Dacă cineva procesează brusc un număr mare de tranzacții către un cont nou, este o problemă, iar băncile ar trebui să investigheze acest comportament”, spune Nina Kerkez, specialist în fraudă la compania de analiză a datelor LexisNexis Risk Solutions. „[Ar trebui] să-și contacteze clientul, să-i trimită un mesaj text, să se implice într-un fel pentru a se asigura că aceste tranzacții sunt legitime.”
Reacția companiei
Revolut afirmă că ia foarte în serios frauda și are mai multe metode pentru a o combate, inclusiv întârzierea plăților „pentru a permite clienților să se oprească, să gândească și să efectueze verificări suplimentare”.
De asemenea, compania afirmă că a anunțat recent „o nouă funcție de identificare biometrică” și „o funcție avansată de detectare a înșelătoriilor bazată pe inteligența artificială”.
La solicitarea DigiEconomic, un purtător de cuvânt al Revolut a declarat:
„Ne pare rău să auzim de orice situație în care clienții noștri au fost vizați de infractori nemiloși și sofisticați. Revolut ia foarte în serios frauda și riscurile ca clienții să fie manipulați de organizații criminale, prezente în întreaga industrie. În 2023, am redus cu peste 20% numărul tranzacțiilor frauduloase în Marea Britanie prin Revolut și am prevenit pierderi potențiale din fraude de peste 475 milioane de lire sterline pentru clienții noștri la nivel global, în ciuda faptului că peste un milion de noi clienți se alătură Revolut în fiecare lună.
Am investit masiv în echipa noastră de prevenire a criminalității financiare, care reprezintă acum mai mult de o treime din forța noastră globală de muncă, care depășește 10.000 de angajați. Am dezvoltat modele avansate de inteligență artificială capabile să detecteze și să blocheze tranzacții potențial frauduloase, utilizând sute de date interne și externe. Jumătate dintre oamenii de știință de date de la Revolut lucrează pe teme sau produse legate de criminalitatea financiară.
Utilizăm o gamă de abordări diferite concepute pentru a „sparge vraja escrocului”, dintre care nu toate sunt comunicate extern, pentru a nu le compromite eficiența și a nu expune clienții la riscul infractorilor care încearcă să-i exploateze. De exemplu, întârziem plățile pentru a permite clienților să se oprească, să gândească și să efectueze verificări suplimentare. Apoi utilizăm agenți specializați care vorbesc cu clienții, fie prin chat-ul nostru securizat din aplicație, fie printr-un apel telefonic, pentru a descoperi potențialele riscuri de fraudă. În 2024, prin avertismentele noastre de intervenție în caz de fraudă, am oprit aproape de două ori mai mulți clienți să continue cu tranzacții potențial frauduloase comparativ cu 2023.
De asemenea, ne extindem constant măsurile de protecție existente și, recent, am anunțat lansarea Wealth Protection, o nouă funcție de identificare biometrică concepută pentru a preveni accesul hoților la economiile clienților din aplicația Revolut, precum și o funcție avansată de detectare a escrocheriilor bazată pe inteligența artificială, care protejează clienții împotriva fraudelor cu carduri.
Recunoaștem că un număr mic de clienți au avut experiențe cu Revolut care nu au îndeplinit așteptările noastre. Totuși, aceasta nu reflectă experiența majorității covârșitoare a clienților, care continuă să se bucure de produsele și serviciile Revolut. Cu toate acestea, există întotdeauna mai mult de făcut pentru a combate această problemă la nivelul întregii industrii și vom continua să lucrăm pentru a reduce și mai mult ratele de fraudă.”