UE: viața produselor trebuie prelungită. Consumatorii, încurajați să repare bunurile cu piese second-hand sau printate 3D
Parlamentul UE şi Consiliul European au ajuns azi la un acord politic privind dreptul consumatorilor de a repara bunurile defecte. Normele convenite clarifică obligațiile producătorilor și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor, prin repararea lor, inclusiv cu piese second-hand sau printate 3D.
Se au în vedere:
-
măsuri pentru a stimula repararea bunurile după expirarea garanției legale,
-
stimulente pentru a utiliza produsele pentru mai mult timp, cum ar fi voucherele de reparații
-
platformele online, care vor ajuta consumatorii să găsească magazine locale de reparații și mărfuri recondiționate.
Acordul dintre cele două instituții, deocamdată provizoriu, ar urma să se concretizeze într-un proiect de lege. Reglementările vizează reducerea deșeurilor și consolidarea sectorul de reparații, cu reparații la prețuri accesibile, dar care să ofere și rentabilitate atelierelor de profil.
Soluții după perioada de garanție
Reparațiile vor deveni mai atractive și mai simplu de efectuat după expirarea garanției legale. Principalele măsuri ale acordului includ:
-
obligația producătorului de a repara produse de uz casnic obișnuite, cum ar fi mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar smartphone-urile, cu posibilitatea de a adăuga mai multe produse pe listă în timp;
-
consumatorii să fie informați cu privire la obligația producătorului de a repara bunul respectiv;
-
opțiuni pentru consumatori de a împrumuta un dispozitiv în timp ce acesta este în curs de reparare sau de a opta pentru o unitate recondiționată ca alternativă;
-
acces online gratuit la prețurile orientative de reparații;
-
o prelungire suplimentară de un an a garanției legale pentru bunurile reparate.
Reparații cu piese second-hand sau printate 3D
Europarlamentarii au cerut consolidarea și creșterea competitivității pieței UE a reparațiilor. Producătorii trebuie să pună la dispoziție piese de schimb și unelte la un preț rezonabil.
De asemenea, s-a ajuns la un acord privind interzicerea utilizării de clauze contractuale, hardware sau tehnici software care obstrucționează reparațiile. Mai mult, europarlamentarii consideră că producătorii nu ar trebui să împiedice depanatorii independenți să utilizeze pieselor de schimb second-hand sau printate 3D.
Accesibilitate în întreaga UE
Pentru un circuit facil al reparațiilor va fi creată o platformă online europeană cu secțiuni naționale. Prin intermediul acestora, consumatorii din fiecare țară a UE vor putea găsi magazine locale de reparații, vânzători de bunuri recondiționate, cumpărători de echipamente defecte sau unități de reparații conduse de comunitate, cum ar putea fi „cafenelele de reparații”.
Conform acordului dintre Parlamentul UE și Consiliul European, fiecare stat membru va trebui să introducă cel puțin o măsură de promovare a reparațiilor, printre care:
-
bonuri (tichete/vouchere) și alocarea de fonduri de reparații,
-
campanii de informare,
-
cursuri de reparații sau de sprijin pentru spațiile de reparații coordonate de comunitățile locale,
-
o reducere a cotei TVA pentru serviciile de reparații.
După ce reglementarea va fi adoptată atât de Consiliu, cât și de Parlament și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în dreptul intern.