Tranziția verde în industria auto: între pierderi de locuri de muncă și concurența din China

Dragoș Comache Data publicării:
tranzitia verde auto
sursa: shutterstock.com/

Industria auto europeană trece prin cea mai gravă criză din ultimii ani. Cererea pentru mașini scade atât în Europa cât și pe piețele de export, într-un moment în care producătorii trebuie să facă o tranziție costisitoare, de la motoarele cu ardere internă la cele electrice. Iar toate aceste probleme sunt agravate de competiția acerbă din China. În acest context, tot mai multe companii din industrie încep să taie costurile, inclusiv prin concedieri și închideri de fabrici.

Ford a anunțat în această săptămână că va elimina 4.000 de locuri de muncă în Europa în următorii trei ani. Asta înseamnă aproximativ 14% din totalul de 28.000 de angajați ai constructorului din Europa.

De asemenea, Audi a decis să închidă fabrica din Bruxelles unde producea un model electric, iar Volkswagen intenționează să închidă cel puțin trei fabrici în Germania și să concedieze zeci de mii de angajați, o premieră în istoria de 87 de ani a companiei.

Totodată, Stellantis, deși promite să evite închiderea de fabrici sau concedierile colective în Italia, este forțată să își reorganizeze operațiunile și închide în mod regulat emblematica uzină Fiat Mirafiori din Torino. O parte a liniilor de asamblare din Franța au fost deja mutate în locații cu costuri mai mici, cum ar fi Maroc și Turcia.

Chiar și Dacia a avut un program de concedieri voluntare, prin care 300 de angajați au renunțat la locurile de muncă în schimbul unor bonusuri consistente.

Și producătorii de componente sunt afectați de recesiunea prin care trece acest sector. Producătorul de anvelope Michelin, care a anunțat că va închide două fabrici din Franța până la începutul anului 2026, și producătorul german de piese de schimb Schaeffler, care va concedia 4.700 de angajați, sunt ultimele nume intrate pe lista celor fac restructurări.

Deocamdată e greu de spus care este impactul crizei asupra întregii industrii automotive din Europa. Există însă câteva date care ar putea arăta care este amploarea restructurărilor din această industrie.

Un studiu publicat în urmă cu o lună de Asociația europeană a producătorilor de componente auto arată că aceștia se confruntă cu cele mai mari pierderi de locuri de muncă de la pandemie. Din 2020 și până în prezent, aproape 86.000 de posturi au fost tăiate, din care 51.000 în Germania.

Iar problemele s-ar putea agrava în viitor. Un studiu realizat de Asociația Germană a Industriei Auto estimează că industria auto din această țară ar putea pierde 186.000 de locuri de muncă în următorul deceniu, pe măsură ce industria trece la producția de vehicule electrice, care necesită mai puțini angajați decât producția tradițională de mașini.

Vânzările de mașini noi stagnează

O analiză a Financial Times arată că problemele producătorilor auto europeni încep chiar de acasă. Vânzările de vehicule nu și-au revenit în Europa la nivelurile de dinainte de pandemie, iar dobânzile mari au afectat cererea.

Datele Asociației producătorilor de automobile europeni arată că înmatriculările de mașini noi au crescut în primele zece luni cu doar 0,9%.

Aproape toate motorizările înregistrează scăderi. Mașinile cu motoare pe benzină au un declin de peste 6%, dar continuă să dețină cea mai mare cotă de piață. Cele pe motorină sunt pe tobogan de mai mulți ani, iar trendul continuă și acum.

Înmatriculările de mașini electrice au scăzut cu 1,7% în perioada ianuarie-octombrie, iar cele plug-in hibrid cu peste 4%.

Mașinile cu propulsie hibridă sunt singurele care au înregistrat o creștere a vânzărilor, de aproape 19% și au susținut întreaga piață deasupra liniei de plutire.

Această evoluție vine într-un moment în care producătorii trebuie să facă tranziția verde. Conform legislației actuale, vânzarea mașinilor pe benzină și diesel va fi interzisă după 2035 în Uniunea Europeană și pe o serie de alte piețe, precum Marea Britanie.

Provocări: costurile ridicate și concurența

Dar, mașinile electrice sunt încă scump de produs în Europa, mai ales din cauza costului ridicat al bateriei. Pe lângă prețurile mari, infrastructura de încărcare deficitară îi face pe europeni să amâne achiziția unei mașini electrice.

În plus, experții arată că nici exporturile nu-i mai ajută pe producătorii europeni. Ei au fost înlocuiți pe piața chineză, cea mai mare din lume, de constructorii autohtoni. Iar, o parte a acestora, precum BYD, Nio, SAIC, Great Wall și Chery, care construiesc mașini electrice mai avansate, dar cu 30% mai ieftine decât cele ale mărcilor europene, au ieșit și pe alte piețe dominate până acum de producătorii de pe Bătrânul Continent.

Mai mult, un număr din ce în ce mai mare de vehicule electrice de înaltă calitate și cu prețuri mici sunt exportate în Europa.

Pentru a se apăra de concurența în creștere a mărcilor din China, autoritățile au impus taxe vamale suplimentare de până la 35%. Asta nu va opri expansiunea mărcilor chinezești, ci doar o va încetini și va oferi mai mult timp constructorilor europeni să dezvolte vehicule electrice mai accesibile.

Dar companiile din China vor putea să ocolească tarifele de import dacă își deschid fabrici în UE, așa cum au făcut mărcile japoneze în anii 1980 și 1990. Cel mai probabil, nou veniții vor alege locații cu costuri mai mici din Europa de Est pentru a-și produce mașinile. Acest lucru ar pune presiune asupra producătorilor din țările cu costuri ridicate.

Salvare prin imitare

Însă, unii executivi din domeniul auto încă speră că nu va fi atât de simplu pentru producătorii chinezi să aibă în Europa același succes pe care îl au la ei acasă. Asta deoarece mașinile chinezești sunt practic gadgeturi pe roți, iar consumatorii europeni sunt mai în vârstă decât cei din China – vârsta medie a unui cumpărător european de mașină nouă este de peste 50 de ani, față de aproximativ 35 de ani în China, și au dezvoltat o loialitate reală față de anumite mărci.

În plus, constructorii chinezi ar putea întâmpina probleme în dezvoltarea rețelei de distribuție și service.

Europa ar putea avea totuși o strategie pentru a recupera decalajul tehnologic față de China. Una preluată chiar de la chinezi. Oficialii de la Bruxelles intenționează să oblige companiile chineze să-și transfere brevetele către întreprinderile create în Europa în schimbul subvențiilor UE. Jurnaliștii FT citează doi funcționari europeni care au spus că în luna decembrie, când Bruxelles-ul va lansa o cerere de oferte pentru subvenții în valoare de un miliard de euro pentru dezvoltarea sectorului bateriilor, vor fi introduse criterii care vor impune întreprinderilor chineze să aibă fabrici în Europa și să împărtășească know-how-ul lor tehnologic.

Unele companii au propriile lor strategii de supraviețuire. VW și Renault colaborează cu companii chineze pentru a dezvolta vehicule definite de software într-un timp mai redus și la un cost mai mic.