UPDATE Tarom despăgubește pasagerii afectați de protest. Trebuie depusă cerere. Compensații între 250 și 600 de euro
Conducerea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a invitat marţi, la sediul său, reprezentanţi ai TAROM pentru a discuta modalităţile concrete prin care pasagerii afectaţi de aceste anulări vor fi despăgubiţi, în contextul incidentelor legale de anularea unui număr important de zboruri operate de compania aeriană.
UPDATE O adresă de email dedicată pasagerilor afectaţi de anulările zborurilor din data de 8 iulie a fost creată marţi de operatorul aerian naţional, pentru transmiterea cererilor şi documentelor necesare în vederea obţinerii despăgubirilor, a anunţat, marţi, compania TAROM.
"Pentru a facilita procesul de compensare a călătorilor afectaţi în urma anulării unor zboruri regulate în cursul zilei de 8 iulie, TAROM anunţă crearea unei adrese de email dedicate: despagubire8iulie@tarom.ro, la care pasagerii pot transmite cererile şi documentele necesare în vederea obţinerii despăgubirilor, în conformitate cu Regulamentul EC 261/2004", anunță TAROM într-un comunicat.
Potrivit unui comunicat al ANPC, din discuţie a reieşit că, în urma evenimentelor de pe 8 iulie 2024, TAROM va despăgubi toţi pasagerii care au achiziţionat bilete direct de la companie şi care depun cerere de rambursare a compensaţiilor, conform legii.
Potrivit Regulamentului european 261/2004, compensaţiile la care consumatorii au dreptul, în urma anulării zborurilor sunt: 250 euro pentru toate zborurile de 1.500 kilometri sau mai puţin, 400 euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 kilometri şi pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 şi 3.500 kilometri, respectiv 600 euro pentru toate celelalte zboruri.
Totodată, pentru stabilirea distanţei se ia în considerare ultima destinaţie unde pasagerul urmează să sosească după ora prevăzută datorită refuzului la îmbarcare sau anulării zborului.
Conform sursei citate, pentru soluţionarea situaţiei create, ANPC face unele recomandări. Astfel, pasagerii trebuie să păstreze şi să pună la dispoziţie bonurile/facturile prin care au achiziţionat cazare, transport, obiecte de minimă necesitate, în perioada în care zborul a fost anulat şi până la rerutare.
De asemenea, pentru a primi compensaţii, în urma anulării curselor din data de 8 iulie 2024, consumatorii care au achiziţionat bilete direct de la TAROM trebuie să se adreseze companiei printr-un e-mail, în care să prezinte biletul de avion care să demonstreze că era pasager al cursei anulate, bonurile/facturile prin care au achiziţionat cazare, transport, obiecte de minimă necesitate, în perioada în care zborul a fost anulat, până la rerutare, precum şi numărul contului în care să i se poată plăti compensaţia financiară
"Pasagerii care au achiziţionat bilete prin intermediul altor companii trebuie să se adreseze acestora, prin e-mail, iar în cazul în care nu li se oferă o soluţionare, pot depune o reclamaţie pe site-ul ANPC, www.anpc.ro, pentru companiile din România sau pe site-ul Centrului European al Consumatorilor, pe site-ul www.eccromania.ro, pentru firmele care au sediul în Uniunea Europeană, ale căror servicii sunt gratuite pentru consumatori. Atenţie! În cazul reclamaţiilor depuse la companii private cu privire la cererea de compensaţii, aceste servicii sunt contra cost", se menţionează în comunicat.
Potrivit sursei citate, în urma discuţiilor purtate cu compania TAROM, în luna mai 2024, reprezentanţii acesteia au informat ANPC asupra măsurilor pe care le-au luat pentru a preîntâmpina problemele care pot apărea în sezonul estival 2024.
Astfel, în cazul anulării unui zbor, al întârzierii acestuia cu mai mult de 3 ore la sosire, precum şi în situaţia de overbooking, pasagerii au posibilitatea de a primi compensaţia financiară sub formă de voucher electronic care poate fi utilizat pentru achiziţionarea de bilete TAROM, în termen de un an de la data emiterii.
"Valoarea acestora este de 350 euro pentru o compensaţie de 250 euro, de 500 euro pentru compensaţie de 400 euro şi de 750 euro pentru compensaţie de 600 euro. Pasagerii sunt informaţi de drepturile acestora pe site-ul companiei TAROM la secţiunea "Drepturile pasagerilor" sau pe adresa lor de e-mail. Nu dispun de un număr de telefon valabil, de tip call-center, pus la dispoziţia pasagerilor. TAROM deţine aeronave disponibile, care pot interveni acolo unde este cazul, pentru suplimentări sau în situaţii de avarie", se mai precizează în comunicat.
Circa 25 de zboruri au fost anulate, peste 2.000 de pasageri au fost afectați. E vorba de curse pe varianta dus-întors. În măsura disponibilităților o parte din pasageri au fost acomodați, însă a fost o limită. Pentru alții se recurge fie la vouchere, fie la decontarea acestor costuri. Nu e o procedură imediată, e un volum mare de pasageri. Sunt drepturile lor și vor fi îndeplinite, pentru că așa e corect și cinstit. Procedura durează câteva zile. Pasagerii sunt contactați de personalul TAROM, li se iau datele și documentele necesare pentru rambursare, dar va dura până ajungem la toți”, a declarat Alexandru Anghel, purtătorul de cuvânt al TAROM.