Șoferii nu doresc să cumpere vehicule electrice la mâna a doua. Reticența clienților subminează piața autoturismelor noi

Alexandru Gologan Data publicării:
clienti masini electrice sh
sursa: shutterstock.com/

Pe piața second-hand, prețurile pentru mașinile alimentate cu baterii scad mai repede decât pentru autoturismele pe benzină, motorină sau GPL. Cumpărătorii le evită din cauza lipsei de subvenții, a dorinței de a aștepta o tehnologie mai bună și a deficiențelor continue în procesul de încărcare. Războiul aprig al prețurilor declanșat de Tesla Inc. și modelele competitive din China suprimă valoarea mașinilor second hand.

Majoritatea vehiculelor noi din Europa sunt vândute prin leasing. Producătorii de automobile și dealerii care finanțează aceste tranzacții încearcă să recupereze pierderile din scăderea evaluărilor prin creșterea costurilor de împrumut. Acest lucru afectează cererea pe unele piețe europene care au fost în avangarda trecerii de la propulsia alimentată cu combustibili fosili la electric.

Unii dintre cei mai mari cumpărători de mașini noi, firmele de închiriere, reduc adoptarea vehiculelor electrice deoarece pierd bani din revânzări, inclusiv renunță la modelele Tesla din flota lor.

„Când o mașină pierde cu 1% din valoarea ei, fac cu 1% mai puțin profit”, a declarat Christian Dahlheim, șef departament servicii financiare la Volkswagen.

Problemele legate de vehiculele electrice second-hand au potențialul de a distruge câștigurile dobândite de vânzarea autoturismelor noi.

„Nu există cerere pentru vehicule electrice second-hand. Acest lucru afectează durata de exploatare a mașinilor, care nu își ating potențialul maxim și implicit se depreciază rapid”, a declarat Matt Harrison, directorul operațional al Toyota Motor Corp. în Europa.

Mașinile electrice nedorită ajung adesea în Africa, unde depozitarea lor deficitară provoacă poluare. Această piață este în mare parte închisă pentru vehiculele electrice, deoarece nu are o infrastructură viabilă pentru a le încărca.

Prețurile pentru vehiculele electrice second-hand au scăzut cu aproximativ o treime în cursul anului 2023. În Germania, cea mai mare piață auto din Europa, cele mai multe vehicule noi sunt vândute mai întâi ca mașini de companie sau de flotă și apoi reintră pe piața privată second-hand unul până la trei ani mai târziu. Dar, odată cu încetinirea comenzilor chiar și pentru vehiculele electrice noi, din ce în ce mai multe modele folosite se află pe stocuri de mai bine de 90 de zile, ceea ce înseamnă că au devenit un risc pentru industrie, potrivit Bloomberg.