Românii, preocupați de scumpirea traiului, economie și alegerile din 2024
Când vine vorba de principalele aspecte ale vieții, românii sunt interesați de finanțele proprii și scumpirea traiului de zi cu zi, îi preocupă și mersul economiei și alegerile de anul viitor, precum și războaiele în desfășurare în acest moment în Ucraina și Orientul Mijlociu.
Acestea sunt concluziile studiului Consumer Index, realizat de Ernst & Young România. Georgiana Iancu, reprezentant EY România, a precizat că, pe lângă preocupările menționate anterior, românii sunt îngrijorați și de creșterile privind impozitul pe venitul personal sau al gospodăriei, starea venitului personal şi asigurarea pensiei.
În contextul cheltuielilor de sărbători, rezultă un apetit moderat al românilor pentru campaniile cu zile de reduceri semnificative. „Totuși, în ciuda îngrijorărilor legate de propriile finanțe, 56% din respondenți declară că vor face cheltuieli mai mari în perioada de sărbători, decembrie – ianuarie, faţă de anul precedent”, a menționat reprezentantul EY România.
Top 5 preocupări pentru români sunt legate de:
- creșterea costului vieții (32%),
- economia ţării (31%),
- rezultatul alegerilor politice (30%),
- războaiele şi conflictele externe (25%),
- agitația socială şi divizarea în societate (19%).
Aceste aspecte le-au devansat pe cele privind sănătatea mintală (20% dintre respondenţi) sau finanţele personale (17%).
Conform studiului, românii par mai puţin îngrijoraţi cu privire la:
- relaţiile lor în familie şi comunitate (23%),
- posibilităţile de a-şi acoperi nevoile personale de bază (17%),
- locul de muncă (13%),
- atacuri teroriste (12%),
- pandemii (10%).
În privința așteptărilor pentru viitor, la capitolul așteptări pentru o îmbunătățire a situației actuale, pe primele locuri se situează:
- finanțele personale (44%),
- locul de muncă (37%),
- sănătatea fizică şi sănătatea mintală (35%),
- posibilitățile de a-şi acoperi nevoile personale de bază (31%).
Pe de altă parte, așteptările ca situația să se deterioreze în viitor sunt în principal legate de:
- creșterea costului vieții (72%),
- economia ţării (60%),
- rezultatului alegerilor politice din ţară (59%),
- conflicte şi războaie (56%),
- schimbări climatice (53%).
Comportamentul consumatorilor pare că a suferit modificări importante, pe fondul unei creșteri generalizate a preţurilor pentru majoritatea produselor şi serviciilor de bază.
Primele trei aspecte unde respondenţii au fost de acord în cea mai mare măsură sunt: efortul de a nu irosi mâncarea (80%), o analiză mai bună a necesității achizițiilor de produse neesențiale (79%) şi faptul că nu simt nevoia de a fi la curent cu ultimele tendinţe în modă (61%).
De asemenea, peste jumătate dintre respondenţi (56%) au indicat faptul că încearcă să repare lucrurile, mai degrabă decât să le înlocuiască, ceea ce arată preocuparea pentru a economisi bani în vremuri dificile, iar pentru 45% dintre participanții la sondaj brandurile nu sunt foarte importante în deciziile de cumpărare.
Aproape jumătate s-au declarat în total dezacord cu afirmaţia potrivit căreia ar avea tendința de a cumpăra produse neesențiale (articole de modă, cosmetice, articole pentru casă) pentru că acest lucru îi face fericiţi (45%).
Buget scăzut pentru modă, electronice, articole de uz casnic
Cei mai mulţi dintre participanţii la studiu au spus că iau în considerare reducerea achizițiilor pentru:
- accesorii de modă - bijuterii, genți, ochelari de soare (64%),
- electronice de consum - ceasuri inteligente, telefoane, tablete (54%)
- articole pentru casă - obiecte sau produse de uz casnic, decoraţiuni (51%).
Motivul principal este acela de a economisi bani (80% dintre respondenţi), urmat de lipsa necesității (77%) şi de faptul că viaţa ar putea fi mai simplă fără acele produse.
Totuși, cei mai mulţi respondenţi au indicat faptul că ar fi dispuși să plătească mai mult pentru produsele durabile (72%) şi de înaltă calitate (71%). Se remarcă și preferinţa pentru achiziţia produselor fabricate în România (49%), de la branduri de încredere (42%) şi de la cele care promovează sănătatea şi bunăstarea şi susţin comunitatea.
Grijă pentru finanțele personale
Cele cinci aspecte care îi îngrijorează cel mai mult pe respondenţi sunt:
- creşterea preţului la alimente, energie şi combustibil (85%),
- creşterea impozitului pe venit (76%),
- starea venitului personal şi asigurarea pensiei (66%),
- posibilitatea de a cumpăra o casă (61%)
- posibilitatea de a avea suficienți bani pentru a cheltui pe alte lucruri decât pe cele uzuale (61%).
Respondenţii s-au mai arătat foarte îngrijoraţi şi cu privire la accesul şi costul cu serviciile medicale, inclusiv cele privind sănătatea mintală sau creşterea dobânzilor aferente creditelor ipotecare.
Mai puţin îngrijoraţi s-au arătat vizavi de datoriile personale, separarea de familie sau restricţiile de călătorie, aspecte care şi-au pierdut din importanţă în comparaţie cu perioada pandemică şi post-pandemică.
Întrebați dacă în următoarele 3-4 luni ar face schimbări în abordarea cheltuielilor gospodăriei, majoritatea celor intervievaţi au spus că vor cheltui la fel, comparativ cu perioada actuală.
Aproximativ 67% din respondenți au spus că au așteptat campaniile de reduceri (de tip Black Friday) pentru a face noi achiziții, însă doar 50% au participat la aceste evenimente, iar 82% au făcut cumpărături online. Din punct de vedere al sumelor cheltuite, 41% din respondenți au declarat că au alocat aceleași sume, 30% din respondenți mai mult faţă de anul precedent şi restul de 29% mai puțin faţă de anul precedent.
În privința cheltuielilor de Revelion, dar şi pentru vacanţele din perioada decembrie-ianuarie, majoritatea respondenților (56%) au declarat că vor cheltui mai mult faţă de anul trecut, în timp ce 30% au declarat că vor cheltui la un nivel similar.
Românii vor să petreacă mai mult timp acasă
O întrebare aparte a apărut în cadrul studiului EY România: Cum v-ați aștepta să faceți următoarele lucruri în viitor: mai des sau mai puțin des faţă de acum?
În cele mai multe cazuri respondenţii au spus că nu vor schimba nimic: vor găti acasă, se vor distra acasă, vor face comenzi online şi vor petrece, în general, mai mult timp acasă şi cu familia (cu ponderi între 54% şi 66% pe fiecare dintre aceste variante).
O surpriză ar putea fi considerată preferinţa pentru vizitarea magazinelor fizice (60% dintre respondenţi), fără a renunţa însă la comenzile online (pentru produse alimentare şi nealimentare), pentru care au optat 63% dintre respondenţi.