România trebuie să schimbe radical abordarea față de învățământ. Europa ne mai acordă o șansă

Redacția Digi Economic Data publicării: Data actualizării:
scoala elevi profesor
sursa: Inquam Photos / George Călin

Deşi România este una dintre economiile cu cea mai rapidă creştere din Europa, performanţele şcolare ale elevilor sunt printre cele mai scăzute din Uniunea Europeană, potrivit raportului "Reforma învăţământului preuniversitar în România: consolidarea sistemelor de guvernanţă, de evaluare şi de sprijin".

Raportul prezentat marţi de Direcţia Generală pentru Sprijinirea Reformelor Structurale (DG REFORM) a Comisiei Europene, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) şi Ministerul Educaţiei indică faptul că România trebuie să-și schimbe "radical", la nivel strategic, modul în care sunt finanţate şi evaluate politicile din învăţământ.

"La nivel strategic, România trebuie să schimbe radical modul în care sunt finanţate şi evaluate politicile în învăţământ. În acest sens, este nevoie de planificare şi bugetare la nivel strategic pentru a corela resursele cu priorităţile pe termen lung. De asemenea, este nevoie de capacităţi analitice mult mai extinse pentru a monitoriza şi evalua implementarea şi rezultatele politicilor publice, precum şi pentru a responsabiliza instituţiile implicate", se subliniază în raport.

Documentul face recomandări Ministerului Educaţiei privind implementarea reformelor adoptate anul trecut prin noua lege a învăţământului preuniversitar, care pot fi importante pentru elaborarea legislaţiei secundare şi care ar trebui să transforme sistemul într-unul eficient şi echitabil.

"România îşi asumă o transformare ambiţioasă a sistemului său educaţional. Sunt convins că acest raport va ajuta ţara să transforme cariera didactică într-o profesie înalt calificată şi atractivă, consolidând managementul educaţional al şcolilor şi asigurând alocarea şi utilizarea strategică a resurselor educaţionale", a declarat Andreas Schleicher, directorul OCDE pentru Educaţie şi Competenţe.

Raportul este pregătit în contextul proiectului "Consolidarea guvernanţei învăţământului preuniversitar din România", proiect finanţat de Uniunea Europeană, susţinut de Instrumentul de Suport Tehnic, care oferă statelor membre expertiză tehnică pentru realizarea reformelor în diverse domenii, inclusiv educaţia, relatează Agerpres.