Noi reglementări RCA. Sunt vizate inclusiv trotinetele și bicicletele electrice
RCA nu va mai fi obligatorie pentru anumite categorii de autovehicule, iar posesorii de trotinete și biciclete electrice trebuie să știe că intră sub incidența asigurării obligatorii RCA.
Guvernul a adoptat un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie. Proiectul transpune în normele naționale legislația europeană revizuită în domeniul răspunderii civile auto.
Noi categorii de vehicule
Un aspect important reglementat pentru a acoperi despăgubirea victimelor accidentelor de circulație are în vedere modificarea definiției noțiunii de ”vehicul” pentru care este impusă obligativitatea de asigurare RCA în Uniunea Europeană și, implicit, în România.
Potrivit noii legislații, vor intra sub obligația de asigurare și vehicule care, conform legislației naționale, nu sunt supuse înmatriculării/înregistrării: trotinete electrice, biciclete electrice și alte vehicule similare cu propulsie proprie.
În Legea nr. 132/2017, încă în vigoare, definiția pentru vehicul este: „mijloc de transport cu sau fără propulsie proprie, destinat deplasării pe uscat, inclusiv orice tip de remorcă, indiferent dacă este cuplată sau nu, pentru care în România există obligaţia legală de înmatriculare sau înregistrare, cu excepţia celor care se deplasează pe şine, altele decât tramvaiele, bicicletelor sau vehiculelor cu tracţiune animală.
Proiectul de lege adoptat de Guvern vine cu precizări și definește vehiculul ca:
a) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie, dar care nu se deplasează pe șine, cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, respectiv orice vehicul cu o masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h;
b) orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat la lit. a), indiferent dacă este cuplată sau necuplată;
c) tramvai.
Întrucât o serie de mijloace de transport pe două (sau trei) roți propulsate electric au acum peste 25 kg și dezvoltă peste 14 km/h, rezultă că și trotinetele și bicicletele electrice sunt vehicule, deci sunt suspuse legislației RCA.
Excepții de la obligativitatea asigurării RCA
O altă modificare propusă pentru Legea nr. 132/2017 constă în faptul că nu va mai exista obligativitatea asigurării RCA pentru vehiculele retrase temporar sau permanent din circulație și a căror utilizare este interzisă.
Condiția e să existe o procedură administrativă sau o altă măsură verificabilă în conformitate cu dreptul intern și cu condiția ca daunele provocate de acestea să fie acoperite la același nivel cu cel pe care îl garantează încheierea unui contract RCA.
Nu vor fi supuse obligativității asigurării RCA nici fotoliile rulante sau vehiculele similare cu propulsie proprie destinate a fi utilizate în mod exclusiv de către o persoană cu dizabilitate fizică locomotorie.
O altă excepție de la obligativitatea de asigurare se aplică în cazul utilizării vehiculelor în cadrul evenimentelor și activităților sportive cu motor, inclusiv al curselor și competițiilor, precum și al antrenamentelor, testărilor și demonstrațiilor.
Această exceptare se aplică numai în cazul în care organizatorul sau orice altă parte implicată în eveniment/activitate sportivă are încheiată o asigurare sau pune la dispoziție o garanție alternativă care acoperă prejudiciile produse oricărei părți terțe la nivelul minim prevăzut de legislația RCA.
Acordarea despăgubirilor
Indiferent de locul în care s-a produs accidentul, respectiv pe drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulației publice, în incinte şi în orice alte locuri, atât în timpul deplasării, cât şi în timpul staționării vehiculului asigurat, asigurătorul RCA acordă despăgubiri pentru prejudiciile produse ca urmare a unor accidente generate prin utilizarea vehiculului asigurat până la limita de răspundere prevăzută în contractul RCA.
În actul normativ anterior se menționează doar că asigurătorul RCA acordă despăgubiri până la limita de răspundere prevăzută în contractul RCA, fără precizarea „pentru prejudiciile produse ca urmare a unor accidente generate prin utilizarea vehiculului asigurat”.
Proiectul de lege adoptat de Guvern va fi transmis spre dezbatere și aprobare Parlamentului României.