Mass-media au o nouă lege în UE, cu drepturi și obligații. Condiții pentru acționari, ajutoarele de stat și relația cu rețelele sociale
Europarlamentarii au dat azi undă verde noii legislații care va proteja jurnaliștii și mass-media din Uniune de ingerințele politice sau economice. Este interzisă utilizarea programelor spion împotriva jurnaliștilor, mai puțin în cazuri strict definite, iar toate organizațiile mass-media vor trebui să facă publice informațiile despre proprietarii lor. S-a stabilit și un mecanism pentru a împiedica platformele online să restricționeze arbitrar libertatea presei.
Conform noii legi, adoptate cu 464 voturi pentru, 92 împotrivă și 65 abțineri, statele membre vor avea obligația să protejeze independența mass-mediei, iar toate formele de intervenție în deciziile editoriale vor fi interzise.
Protejarea muncii jurnaliștilor
Autorităților le va fi interzis să facă presiuni asupra jurnaliștilor și editorilor pentru ca aceștia să își dezvăluie sursele, inclusiv prin mijloace ca plasarea lor în detenție, aplicarea de sancțiuni, percheziționarea birourilor sau instalarea unor softuri de supraveghere intruzive pe dispozitivele lor electronice.
Parlamentul a adăugat garanții semnificative pentru situațiile în care pot fi utilizate programele spion (spyware). Autorizarea lor se va face de la caz la caz de o autoritate judiciară, în scopul anchetării unor infracțiuni grave pasibile de pedepse privative de libertate. Chiar și în astfel de situații, persoanele vizate vor avea dreptul de a fi informate după începerea supravegherii și o vor putea contesta în fața unei instanțe.
Independența editorială
Pentru a împiedica folosirea în scopuri politice a mijloacelor publice de informare în masă, conducătorii lor și membrii consiliilor lor de administrație ar trebui aleși prin proceduri transparente și nediscriminatorii, pentru un mandat suficient de lung.
Demiterea lor nu va fi posibilă înainte de încheierea contractului, cu excepția cazurilor în care nu mai îndeplinesc criteriile profesionale.
Furnizorii publici de servicii mass-media vor trebui să fie finanțați prin proceduri transparente și obiective, iar fondurile alocate ar trebui să fie sustenabile și previzibile.
Transparența privind proprietarii din mass-media
Pentru ca publicul să știe cine controlează mass-media și ce interese ar putea influența relatările de presă, toate organizațiile de știri și afaceri curente, indiferent de dimensiunea lor, vor avea obligația să publice informații despre structura lor de proprietate. Informațiile vor fi incluse într-o bază de date națională. Organizațiile vor trebui să menționeze și dacă sunt deținute direct sau indirect de stat.
Alocarea echitabilă a publicității de stat
Furnizorii de servicii mass-media vor avea obligația să informeze publicul și despre fondurile primite ca publicitate de stat și despre ajutoarele financiare de stat, inclusiv de la țări din afara Uniunii.
Fondurile publice pentru presă sau platformele online vor trebui să fie alocate conform unor criterii transparente, proporționale și nediscriminatorii. Informațiile despre cheltuielile cu publicitatea de stat vor fi publice și vor include suma totală anuală și suma alocată fiecărei organizații mass-media în parte.
Protejarea libertății presei
Europarlamentarii au prevăzut un mecanism care va împiedica platformele online foarte mari, ca Facebook, X (fostă Twitter) sau Instagram, să restricționeze arbitrar sau să elimine conținutul mass-media independent.
Platformele vor trebui mai întâi să facă distincția între mass-media independentă și sursele neindependente. Entitățile mass-media vor fi informate atunci când o platformă intenționează să le elimine sau să le restricționeze conținutul și vor avea la dispoziție 24 de ore pentru a răspunde.
Doar după ce primește răspunsul, sau în lipsa unui răspuns, platforma va putea să elimine sau să restricționeze conținutul, dacă acesta nu îndeplinește în continuare condițiile.
Entitățile mass-media vor avea posibilitatea să se adreseze unui organism de soluționare extrajudiciară a litigiilor. Ele vor putea și să solicite un aviz din partea Comitetului european pentru servicii mass-media, un comitet nou la nivel european, alcătuit din autorități naționale de reglementare. Acesta va fi înființat în temeiul Legii privind libertatea mass-mediei.