Fizic versus Online: Cumpărăturile în magazin revin la modă în Europa, pe fondul expansiunii comerțului online

Redacția Digi Economic Data publicării:
magazine online
sursa: shutterstock.com/

Avansul cumpărăturilor online, începând de la pandemia de coronavirus, a dus la închiderea multor magazine fizice, punând sub semnul întrebării viitorul mall-urilor şi centrelor comerciale, însă în Europa există semnale că magazinele fizice sunt din nou la modă şi au un rol important în stimularea vânzărilor online.

Retailerii europeni investesc în magazine fizice pentru a stimula vânzările atât online, cât și offline, în contextul concurenței crescute din partea giganților comerțului electronic, precum grupul de modă Shein. De asemenea, retailerii europeni vor să profite de revenirea apetitului pentru mersul la magazin, după eliminarea restricţiilor introduse în perioada pandemiei.

Numărul total de magazine din Europa a scăzut ușor, de la 4,92 milioane în 2022 la 4,90 milioane în 2023, conform datelor Euromonitor. Cu toate acestea, spațiul de vânzare, măsurat în metri pătrați, a crescut cu aproape 1% și se estimează că va crește cu 2,7% până în 2028 comparativ cu 2022, scrie Reuters.

Retailerii își dau seama că este dificil să păstrezi clienții fără un contact direct cu aceștia, a explicat Thomas Joekel, manager de portofoliu la Union Investment. „Acest lucru este mai ușor de realizat dacă ai magazine fizice, spre deosebire de comerțul online. În mediul online vezi doar imagini, dar nu simți, nu miroși și nu discuți cu cineva, deci este mult mai greu să fii entuziasmat de un produs.”

De exemplu, de la pandemie, retailerii de articole sportive au observat o cerere crescută pentru produse precum adidași de alergat și echipamente de antrenament, deoarece oamenii profită de timpul petrecut în aer liber.

„Succesul Adidas sau North Face și al altor branduri este o dovadă că există un trend spre activități în aer liber”, a spus analistul Deutsche Bank, Adam Cochrane. „Oamenii au realizat că au nevoie să iasă și să facă lucruri, iar acest comportament a persistat.”

Retailerul francez de articole sportive Decathlon a adăugat aproximativ 80 de magazine în rețeaua sa anul acesta, ridicând numărul total la aproximativ 1.700 la nivel global, potrivit lui Celine Del Genes, directorul global al experienței clienților.

Cisalfa, un retailer italian de articole sportive, planifică să deschidă sau să renoveze aproximativ 10 magazine în Italia anul acesta și s-a extins în Germania, la 75 de locații după achiziția SportScheck.

Prezență dublă

Prezența unui magazin fizic poate crește vânzările online cu până la 10%-20% într-o rază de 20 de minute distanță cu mașina, deoarece tot mai mulți clienți folosesc canale multiple, conform datelor citate de Cochrane.

„Există dovezi clare că deschiderea unui magazin crește vânzările online în zona respectivă”, a spus el. „Și invers, dacă închizi un magazin, este dovedit că nu recuperezi integral acele vânzări, nici online, nici transferate către un alt magazin.”

Retailerul de articole sportive Oberalp a observat că „cu cât sunt mai multe magazine într-o zonă, cu atât este mai mare interesul în online”, a declarat Stefan Reiner, director de vânzări al companiei.

Retailerul spaniol Inditex, proprietarul brandului Zara, oferă, în anumite magazine, cabine de probă pentru grupuri, unde prietenii pot proba hainele împreună. De asemenea, cabinele de probă sunt dotate cu ecrane tactile, astfel încât clienții pot solicita personalului magazinului mărimi sau modele diferite.

În Germania, retailerul online Zalando deține deja 15 magazine fizice și construiește unul nou în Freiburg. Zalando, care vinde de la costume de baie la rochii Hugo Boss, se confruntă cu o concurență crescută din partea Shein, retailerul online din Singapore, care folosește o strategie de „pop-up” store, deschizând magazine temporare în orașele europene.

Experții din industrie consideră că oamenii preferă interacțiunea umană și confortul cumpărăturilor din magazine.

„Unii oameni vor doar să cumpere un tricou și să meargă la o petrecere sau la școală. Dacă trebuie să aștepți două săptămâni, e pur și simplu prea mult”, a spus Joekel de la Union Investment.