Dreptul la repararea bunurilor, lege europeană. Reparații la prețuri rezonabile ale electrocasnicelor și telefoanelor

Adam Gheorghe Data publicării: Data actualizării:
Reparatii telefoane
Foto: Profimedia

Parlamentul European a adoptat azi o reglementare conform căreia producătorii de bunuri de folosință îndelungată vor avea obligația să le repare la un preț rezonabil, chiar și după perioada de garanție legală.

Consumatorii vor avea acces la piese de schimb și informații despre cum pot fi reparate produsele și vor fi încurajați să opteze pentru reparare, prin diferite stimulente: vouchere și fonduri pentru reparații.

Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere și fonduri pentru reparații, să desfășoare campanii de informare, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.

Obligația de a repara în timp util și la costuri accesibile

Noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.

După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Platformă europeană online cu secțiuni pentru fiecare țară

Consumatorii pot primi un formular european de informații privind repararea, care îi va ajuta să evalueze și să compare serviciile de reparare. Formularul va include detalii despre prețul și durata reparării, în funcție de defectul constatat. Pentru a ușura procesul de reparare, va fi creată o platformă europeană online, cu secțiuni pentru fiecare țară. Accesând-o, consumatorii vor găsi cu ușurință ateliere locale de reparații, vânzători de bunuri recondiționate, cumpărători de bunuri defecte sau inițiative de reparare din cadrul comunităților, ca de pildă așa-numitele „cafenele de reparații”.

Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea. Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.