Ce citesc rușii: Nu mai sunt spații goale în Moscova după plecarea retailerilor străini. Au fost înlocuiți de alții. Cum stă realitatea

Ionuț Tudorică Data publicării:
China peste Rusia
Foto: Profimedia

Presa rusă de stat scrie că spațiile comerciale eliberate prin retragerea marilor retaileri internaționali, în urma sancțiunilor primite de Rusia după invadarea Ucrainei, au fost ocupate în proporție de aproape 100% de alți "retaileri" internaționali. Deși presa de stat nu îi nominalizează, alte surse spun că ar fi vorba de 7 branduri, cele mai multe din China și Turcia. Pantofi sport, lenjerie de pat. Un brand de vodcă din Finlanda ar avea intenția să intre pe piața rusă.

Agenția de presă de stat din Rusia, RIA Novosti, scrie că pe piața imobiliară de retail din Moscova, în urma rezultatelor primului trimestru al anului 2024, nu au mai rămas practic spații goale după plecarea retailerilor internaționali: nivelul de vacanță potențială a fost doar de 0,2%, în timp ce în 2022 a atins 11,7%. Așa au calculat analiștii firmei imobiliare rusești IBC Real Estate, citată de agenție. Procesul de înlocuire a spațiilor de retail vacante lăsate în urma plecării retailerilor internaționali este aproape complet, crede compania. 

"În general, situația cu spațiile goale pe piață s-a stabilizat azi. Ponderea spațiilor vacante în centrele comerciale din Moscova în ultimul an a rămas la 12%, ceea ce este doar cu 1 punct procentual mai mare decât valoarea din 2022, până la exodul masiv al brandurilor internaționale. Având în vedere vânzarea spațiului IKEA în centrul comercial Mega (închiriat de Megamarket - n.red.), rata de vacanță va scădea la 10,4%," notează compania. Analiștii IBC Real Estate prevăd că în 2024 rata de absorbție a spațiilor de retail se va încetini; accentul majorității retailerilor va fi pe îmbunătățirea eficienței operaționale și lucrul cu audiențele.

Agenția de știri de stat a Rusiei nu menționează însă niciun nume de retailer internațional.


Dar a făcut-o Interfax, o agenție specializată în știri din spațiul ex-sovietic. Șapte branduri internaționale noi și-au deschis primele magazine în Rusia în perioada ianuarie-martie 2024, a declarat serviciul de presă al companiei de consultanță Nikoliers. Aceste branduri au anverguri incomparabile cu cele ale firmelor plecate în aceeași peroioadă.

"Bazat pe rezultatele primului trimestru, piața de retail din Rusia a adăugat 7 branduri internaționale noi. Noile branduri au apărut în categoriile de îmbrăcăminte și încălțăminte, bunuri de uz casnic, electrocasnice și electronice, precum și în categoria de parfumuri și cosmetice", se menționează în comunicat.

În mod specific, magazinele BAASPLOA (China) - pantofi sport și Ellassay (China) - haine, JOSINY (Coreea de Sud) - pantofi, Chakra (Turcia) - lenjerii de pat, 22/11 cosmetics (Armenia) și Rinascimento (Italia) - haine s-au deschis în Moscova, în timp ce TECNO (China) a deschis un magazin în Kaliningrad.

Emiratele și China ar vrea să se extindă în Rusia

Sunt zvonuri că 8 alți "retaileri" au anunțat că vor intra pe piață în acest an. Printre aceștia se numără 8 Seconds (Coreea de Sud), Home Box (EAU), Brands (EAU), Deha (Italia), Big Chefs (Turcia), Panier des Sens (Franța), Semir (China), Balabala (China), Laplandia (Finlanda) și Lifework (Coreea de Sud). Acestea reprezintă categoriile de îmbrăcăminte și încălțăminte, bunuri de uz casnic, restaurante, cosmetice și parfumuri, produse pentru copii și categorii de produse alimentare.

Între timp, la sfârșitul primului trimestru, Sony, LG, Bosch și Hunkemoller și-au închis magazinele mono-brand.

Nikoliers a declarat că anul trecut, piața rusă a întâmpinat 27 de branduri străine noi, în principal din Turcia, Liban și Belarus, în timp ce opt retaileri și-au încetat activitatea.