Uniunea Europeană își schimbă planurile. Ar putea reduce taxele vamale suplimentare propuse pentru maşinile Tesla produse în China
Uniunea Europeană ar putea face ajustări și ar putea reduce taxele vamale suplimentare propuse pentru vehiculele electrice pe care Tesla şi alţi producători auto le importă din China. UE revizuiește tarifele în urma informaţiilor actualizate primite de la companii.
În cazul Tesla, tarifele vamale suplimentare vor scădea la 7,8%, de la 9%, a declarat pentru Reuters o sursă familiară cu situația. Pentru producătorul chinez BYD, tariful rămâne neschimbat la 17%, iar pentru Geely noul tarif va fi de 18,8%, comparativ cu 19,3% anterior. Un tarif maxim de 35,3% se va aplica pentru SAIC și alte companii care nu colaborează cu investigația UE, a adăugat sursa.
Aceste tarife se adaugă taxei standard de import de 10% vizată deja de UE.
Statele membre UE urmează să voteze asupra tarifelor definitive propuse, înainte ca ele să intre în vigoare în noiembrie.
Luna trecută, UE a prezentat o propunere inițială de tarife finale, stabilind un tarif separat de 9% pentru mașinile electrice Tesla, o reducere semnificativă față de tariful mai mare care se va aplica tuturor companiilor care cooperează – acum stabilit la 20,7%.
Acest tarif se va aplica anumitor producători chinezi, precum Chery, Great Wall Motor Co, NIO și anumitor companii deținute de companii chineze și producători auto europeni.
China și companiile vizate au avut la dispoziție 10 zile pentru a trimite comentariile lor pe marginea subiectului, iar Comisia le-a luat în considerare pentru a stabili tarifele revizuite.
Investigația Comisiei a fost demarată pe 4 octombrie 2023, având ca scop stabilirea dacă și în ce măsură au impact asupra pieței auto din Europa subvențiile acordate de China producătorilor chinezi de automobile electrice. Pe 4 iulie 2024 a fost publicat rezultatul anchetei și primele taxe provizorii, instituite de la 5 iulie.
Tesla a solicitat o evaluare individuală, Comisia stabilind că producătorul american a beneficiat de subvenții din partea statului chinez, dar într-o pondere mai redusă comparativ cu producătorii locali, pondere care se reflectă în valoarea taxei vamale stabilite.
China se opune ferm acestei decizii și și-a exprimat îngrijorarea, argumentând că nu există suficiente dovezi care să ateste că importurile chineze de mașini electrice au cauzat „prejudicii materiale substanțiale” producătorilor auto din UE.
După cum a subliniat ING în august, tarifele vor crește prețurile mașinilor electrice și vor încetini tranziția către neutralitate climatică, arată Euronews.
„Obiectivul UE de a elimina treptat vehiculele cu motoare cu combustie internă până în 2035 deja se confruntă cu provocări. Cota de piață a vehiculelor electrice pe baterii a scăzut de la 14,5% în 2023 la 12% în primele patru luni ale anului 2024. Taxele suplimentare impuse mașinilor verzi chineze ar putea întârzia disponibilitatea unei game mai largi accesibile în Europa.”
ING a mai menționat că vehiculele electrice în Europa rămân prea scumpe pentru consumatorii de rând.