Impactul tarifelor lui Trump: companiile americane avertizează că noile taxe vor ridica prețurile „până la cer”

G.C. Data publicării:
trump economie
sursa: shutterstock.com/

Producătorii din SUA se pregătesc de perturbări și avertizează că, probabil, cei mai afectați de tarifele lui Trump vor fi consumatorii, nevoiți să plătească mai mult pe diverse produse și bunuri. Donald Trump a provocat agitație în mediul de afaceri și în cel politic luni seara, după ce a anunțat că va impune un tarif de 25% asupra bunurilor din Mexic și Canada și alte taxe suplimentare asupra Chinei înă din prima zi a mandatului său.  

„Aceste tarife vor rămâne în vigoare până când Drogurile, în special Fentanilul, și toți Imigranții Ilegali vor înceta să invadeze Țara noastră!”, a scris el pe Truth Social.  

Scott Harris, cofondator al distileriei de whisky Catoctin Creek din Virginia, știe bine cum arată o astfel de situație. În urmă cu opt ani, 11% din vânzările companiei proveneau din Europa, iar expansiunea pe această piață părea promițătoare. Totuși, după ce Trump a impus tarife ridicate pe importurile de oțel și aluminiu, Uniunea Europeană a răspuns cu taxe de 25% pe whisky-ul american. „Acei 11% au ajuns la zero”, a spus Harris pentru The Guardian. Deși valul inițial de tarife a fost retras, astăzi compania are afaceri „nesemnificative” în Europa. „Câteva mii de dolari, dar nimic notabil”, a adăugat el.  

Un nou război comercial

Revenirea lui Trump la putere deschide calea pentru un nou război comercial. Președintele ales a promis tarife radicale pentru a revitaliza economia SUA, iar piețele internaționale analizează deja cum ar putea răspunde.  

Producătorii americani avertizează că astfel de măsuri ar putea duce la creșterea prețurilor pentru consumatori.  

Susținătorii tarifelor, inclusiv Trump și Howard Lutnick, viitorul secretar pentru comerț, consideră că acestea vor revitaliza industria americană și vor reduce deficitul comercial al SUA.  Cu toate acestea, mulți americani se tem că tarifele vor duce la creșteri de prețuri, iar companiile americane sunt îngrijorate.  

„Dacă vrei un exemplu clar de ce tarifele nu funcționează, uită-te la industria noastră”, a spus Nate Herman, reprezentant al Asociației Americane de Îmbrăcăminte și Încălțăminte (AAFA). Producția de îmbrăcăminte și încălțăminte în SUA se confruntă cu dificultăți din cauza lipsei de materiale și a forței de muncă.  

Impactul tarifelor asupra companiilor

Firme precum Prevelo, producător de biciclete pentru copii, au fost deja afectate în timpul primului mandat al lui Trump. Compania a fost nevoită să își mute producția din China în Taiwan, Cambodgia și Thailanda pentru a evita tarifele ridicate.  

Pentru multe companii, incertitudinea economică este mai dificilă decât veștile proaste. „Busines-ul iubește certitudinea”, a spus Harris. „Această eră a incertitudinii în care suntem pe cale să intrăm este probabil cea mai rea.”  

Inflație galopantă

În industria de îmbrăcăminte și încălțăminte, prețurile au crescut deja între 2% și 4% anual în ultimii șase ani din cauza tensiunilor comerciale și a pandemiei. Dacă Trump își va pune în aplicare planurile, prețurile ar putea crește de „două, trei, patru sau cinci ori”, avertizează Herman de la AAFA.  

„Tarifele nu vor aduce beneficii”, consideră Errico Auricchio, președintele producătorului de brânzeturi BelGioioso din Wisconsin. „Oprirea importurilor nu îmbunătățește automat producția internă.”  

„Majoritatea produselor din SUA, de la console PlayStation la avocado, provin din alte țări”, a spus Harris de la Catoctin Creek. „Dacă tarifele vor fi introduse, vom vedea creșteri de prețuri pentru o mulțime de bunuri la care oamenii nici nu se gândesc.”  

Dacă inflația va exploda, „poate că va exista un protest masiv” care să forțeze administrația Trump să reconsidere planul, a sugerat Harris. 

În schimb, Auricchio nu crede că „va fi un dezastru” în cazul unui al doilea mandat Trump. „Amenințările din timpul campaniei sunt departe de realitate”, a spus el. „Nu cred că Trump vrea să perturbe comerțul mondial.”  

Totuși, amenințarea unor costuri ridicate îi determină pe mulți lideri de afaceri să se teamă de viitor.  

„Companiile au nevoie de timp pentru a se pregăti”, a spus Rheuban de la Prevelo, estimând că sunt necesare „probabil 18 luni” pentru schimbări importante în lanțul de aprovizionare. „Cu cât avem mai multe informații în avans, cu atât avem mai mult timp la dispoziție să reacționăm”, a adăugat el. „Dar sunt pesimist, având în vedere ce s-a întâmplat data trecută.”