Din ce țări europene își cumpără românii cele mai multe mașini second hand
Strategia Ministerului Mediului de a înnoi parcul auto din România bate pasul pe loc. Deși sumele alocate de stat pentru cumpărarea de mașini noi sunt tot mai mari cu fiecare an, vechimea mașinilor care circulă pe străzi este peste media Uniunii Europene. Semn că românii aleg în continuare să își cumpere mașini la mâna a doua. Puterea de cumpărare scăzută și faptul că valoarea unei mașini noi scade în 3 ani, la jumătate, sunt explicațiile economiștilor pentru acest fenomen. Descurajarea cumpărării unei mașini vechi trebuie să se facă prin impunerea unor taxe, spun ONG-urile de mediu.
Prețul mașinilor second hand din România a atins cel mai ridicat nivel din istorie
RAR Auto-Pass, documentul obligatoriu pentru vânzarea unei mașini la mâna a doua
Mașinile second-hand pot fi verificate la RAR
Pariu câștigat pentru Tesla
Avantajele și dezavantajele unei mașini electrice
Cea mai mare scădere a pieței auto. Și România a fost grav afectată
Klaus Iohannis amână desemnarea premierului. „Coaliția pro-europeană continuă negocierile. Sunt optimist”
George Simion a mers la Palatul Cotroceni, pentru consultări, dar a anunțat că nu intră: „AUR nu recunoaște legitimitatea lui Iohannis”
Consultări la Palatul Cotroceni. Coaliția a stat sub 20 de minute. Partidele extremiste AUR, POT și SOS au refuzat să meargă
După 15 ani în care România a avut o singură strategie de înnoire a parcului auto, Programul Rabla nu își atinge obiectivele. Activiștii de mediu spun că trebuie luate și măsuri pentru descurajarea cumpărării de mașini la mâna a doua.
Alin Tănase, coordonator de campanii Greenpeace: Vorbim de zone cu emisii reduse în oraș. Practic să descurajezi cetățenii să intre cu mașini vechi în centrul orașului. Poate taxe și impozite mărite pentru mașini mai poluante. Fiecare primărie poate să impună un anumit impozit în funcție de gradul de poluare al mașinii.
Cu bugetele record acordate de la an la an pentru înnoirea parcului auto, realitatea din teren este că 7 din 10 mașini care se înmatriculează la noi în țară sunt în continuare la mâna a doua.
Mădălina Chițu, jurnalist Digi24: Importurile de autoturisme reprezintă un factor principal al faptului că țara noastră are al treilea cel mai îmbătrânit parc auto din UE. Vârsta medie a mașinilor care circulă pe străzile din România este cu 5 ani mai mare decât media comunitară. Germania, Belgia, Olanda, Italia și Franța sunt țările de unde se aduc cele mai multe mașini second hand în România.
În ultimul trimestru al lui 2020 numărul mașinilor noi care s-au înmatriculat în România a scăzut cu mai bine de 15 procente, față de aceeași perioadă a anului 2019. Și deși statul dă o mână de ajutor românilor care vor să își cumpere o mașină nouă, tot nu e suficient.
De exemplu o familie cu doi copii, unde ambii adulți au salariul mediu pe economie, își poate cumpăra o mașină nouă în mai puțin de 2 ani, doar dacă pune deoparte un salariu. Cum acest lucru este imposibil varianta cea mai la îndemână este leasingul. Aici o rată pe 5 ani pleacă de la 100 de euro, asta doar dacă avansul dat este jumătate din valoarea mașinii.
Dragoș Cabat, analist economic: Românii care vor să optimizeze prețul mașinii se gândesc că mașina pe care ar fi cumpărat-o altfel, mașina nouă în 2-3 ani îi va scădea prețul. Este mai bine să cumpere o mașină făcută, spre exemplu, în Germania.
Puterea de cumpărare scăzută de la noi din țară este un alt motiv pentru care mașinile rulate sunt în continuare la mare căutare.
Simona Mincu, reprezentantă platformă online de vânzări auto: Bugetul mediu pe care un român îl alocă pentru o mașină second hand practic începe de la 5 mii de euro și se duce până la undeva spre 10-12 mii de euro. Românii preferă mașini de până în 7 ani.
Pentru un autoturism nou, chiar și cu ajutor de la stat, prin programul Rabla, românii trebuie să își pregătească, în medie, un buget de 15.000 de euro. Neavând acești bani, cei mai mulți își iau credit direct de la reprezentanța auto.
Ionuț Mariea, agent autorizat vânzări auto: Se calculează venitul per familie, și apoi, în caz că nu se încadrează poate să vină cu un co-debitor. Finanțarea pe care o oferim susține produsele din spate. Sunt pachete făcute pentru mașinile noastre. Practic discount-urile pe care le oferim clienților când își cumpără o mașină nouă.
Ministerul Mediului și-a propus ca până în 2024 pe străzile din România să dispară cel puțin 250.000 de rable. În ritmul actual și cu discrepanțele dintre preturile mașinilor noi și puterea de cumpărare a românilor, acest lucru pare un obiectiv greu de atins.
Editor : Liviu Cojan
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News