„M-au lovit cu armele”. Primele declarații ale pilotului elicopterului cu care a fugit gangsterul Faid din închisoare
Pilotul elicopterului folosit pentru a-l ajuta pe gansterul Redoine Faid să fugă din închisoarea din Franța a făcut primele declarații despre cum a ajuns să fie o rotiță în această evadare spectaculoasă.
Weekend-ul trecut, Faid a evadat cu complicitatea unui comando înarmat care s-a folosit de un elicopter. Cu cinci ani în urmă, gangsterul reușise să fugă, tot printr-o lovitură spectaculoasă, dintr-o altă închisoare franceză.
Evadarea a durat „câteva minute" şi nu s-a soldat nici cu răniţi, nici cu ostatici în închisoarea de la Reau, la sud-est de Paris, în Departamentul Seine-et-Marne.
Elicopterul, de tip Alouette, a aterizat apoi într-o zonă de birouri şi depozite la Gonesse, în proximitatea unei benzinării. Delincvenţii au încercat să-l incendieze, dar el nu a ars până la capăt.
Potrivit unei surse poliţieneşti, pilotul elicopterului fusese luat ostatic de complicii lui Redoine Faid.
Acum, pilotul, pe nume Stephane Buy, a făcut primele declarații despre ceea ce s-a întâmplat.
Doi bărbați au apelat la el ca să le ofere cursuri de zbor. În schimb, când s-au întâlnit, pilotul s-a trezit pe nepusă masă obligat să participe la un plan de evadare. Și pentru că cei doi au vrut să-i demonstreze că vorbesc serios, l-au bătut, iar apoi i-au ordonat să piloteze un elicopter cu un grup de bărbați mascați pentru a-l elibera din închisoare pe gangsterul Redoine Faid.
Unul dintre bărbați avea în jur de 50 de ani, celălalt – 20 și ceva de ani, spune pilotul, potrivit The Guardian.
„Făcuseră deja un zbor de inițiere cu mine și totul mersese bine. Am crezut că era un tată care voia să se distreze cu fiul său. Fusese o lecție de zbor ca oricare alta”, a declarat Stephane Buy pentru postul de radio francez RTL.
Ora 09:30
Duminică dimineața, 1 iulie, în jurul orei 09:30, pe aerodromul din Lognes, la est de Paris, Buy s-a întâlnit cu cei doi bărbați. Aveau programată o ședință de zbor. Dar în loc să se urce în elicopterul lui Buy, un R44 Robinson cu patru locuri, cei doi au insistat să încerce un Alouette II, capabil să transporte cinci persoane. Pilotul a refuzat, motivând că un Alouette nu se pretează unor începători și că, oricum, combustibilul din rezervor nu ar fi fost suficient pentru un zbor de agrement.
În acel moment, „totul s-a schimbat și au trecut la amenințări”. I-au spus: „Vreau să faci rost rapid de combustibil”.
„M-au făcut să cred că familia mea este în pericol”.
Buy a umplut rezervorul. I s-a ordonat să transmită calm turnului de control că va porni cu elicopterul în direcția sud-est.
După care, odată ridicați de la sol, „cei doi bărbați mi-au spus să aterizez pe un câmp, zicându-mi că vor să urineze”.
În câmp, „au îndreptat armele spre mine”.
„M-au lovit de câteva ori”, apoi i-au spus că „au decis să ia un prieten din închisoarea Reau”, precizând că „era foarte important pentru mine să facă o treabă bună, altfel familia mea ar fi suportat consecințele”. Chiar în acele clipe, la zeci de kilometri distanță, un alt bărbat înarmat supraveghea casa lui Buy, a fost avertizat pilotul.
„N-am avut de ales cu cele două Colt-uri pe care mi le țineau la cap”.
Au aterizat pe un alt câmp. Lui Buy i s-a ordonat să lase privirea în jos, ca să nu vadă comandoul care urma să urce în elicopter. Țeava Colt-ului îi apăsa pe tâmplă. Adevăratul coșmar a început însă când elicea Aloutette-ului a refuzat să pornească. Furie. „Mă loveau din ce în ce mai tare cu mânerul pistoalelor”. Țipau: „Pornește! Pornește!”, dar de fiecare dată se aprindea butonul roșu. „Nu aveam ce să fac”. Buy le-a sugerat să îl lase să își ia trusa cu scule ca să încerce să remedieze problema. S-a dat jos din cabină și atunci i-a văzut pe bărbații mascați din elicopter, care păreau îmbrăcați precum forțele de intervenție franceze. Înarmați cu mitraliere Kalașnikov, bărbații și-au pierdut curând răbdarea, văzând că motorul refuza să pornească. Buy a primit o lovitură în moalele capului. Pilotul și-a pierdut pentru câteva secunde cunoștința. „M-am trezit ridicat în piciaore...”.
Într-un final, elicea s-a pus în mișcare.
Elicopterul a zburat la altitudine mică, pentru a evita să fie depistat de radare. În momentul în care la orizont s-au profilat zidurile roșii ale penitenciarului, Buy a primit ordinul să aterizeze direct în curtea închisorii. Unul dintre bărbați a rămas lângă pilot în cabină. „Mi s-a spus să rămân cu elicopterul în aer, la câțiva centimetri deasupra solului. Îngrijorarea mea era că nivelul combustibilului scădea. Și nu știam unde urma să ajungem”. În tot acest timp, comandoul lui Faid a pătruns în clădire folosind un polizor unghiular și s-a năpustit în sala de vizite, unde gangsterul stătea de vorbă cu fratele său, Brahim.
„Toată lumea era acum în elicopter. Am plecat. Nu știam cine anume era lângă mine. Faid era destul de tăcut. Mi-au zis să zbor în direcția aeroportului Charles de Gaulle. După care mi-au ordonat să aterizez lângă o benzinărie. Au coborât. Și i-am auzit vorbind despre benzină și înălbitor. Mi-am dat seama că vor încerca să dea foc Alouette-ului”.
Elicopterul a ars parțial. Iar Stephane Buy a fost dus la spital în stare de șoc.
Circa 2.900 de poliţişti şi jandarmi au fost mobilizaţi în Franţa pentru căutarea şi arestarea lui Redoine Faid.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News