„Așa se va sfârși”. Ce s-a întâmplat cu submarinul rusesc care s-a blocat în epava Titanicului acum 23 de ani
Un cercetător care a vizitat Titanicul în anul 2000 a povestit pentru Sky News cum a fost prins de un curent subacvatic puternic în timp ce explora epava celebrului vas într-un submarin rusesc.
Dr. Michael Guillen a fost unul dintre primii jurnaliști care au văzut epava aflată la aproape 4 kilometri adâncime în Oceanul Atlantic.
Partea din față a navei nu a creat probleme pentru echipajul submersibilului rusesc în care se afla Guillen. Când au ajuns în spate, însă, submarinul a fost prins într-un curent subacvatic de mare viteză care l-a trântit de elicele uriașe ale Titanicului, unde au rămas blocați.
„Submarinul nostru era ca un țânțar gigantic în comparație cu elicea. Bucăți uriașe din Titanic au început să cadă peste noi și ne-am dat seama că suntem în pericol”, a povestit Guillen pentru Sky News.
Cercetătorul american a spus că simțea cum era cuprins de teamă, amintindu-și cum o persoană care a fost surprinsă în aceeași situație, s-a panicat și a deschis trapa de evacuare – o decizie care l-a costat viața.
„Presiunea acolo jos în apă, chiar și printr-o mică crăpătură, te va tăia ca o lamă”, a spus Guillen, care a povestit că, după ce a stat aproape jumătate de oră pe fundul oceanului blocat în elicea Titanicului, și-a pierdut orice speranță că ar mai putea să scape cu viață.
„Era o voce în mintea mea. Nu voi uita niciodată cuvintele: 'așa se va sfârși pentru tine'. M-am gândit la soția mea pe care nu o voi mai vedea niciodată. Nu-mi place să îmi aduc aminte de acea experiență”.
Cercetătorul american a supraviețuit incidentului mulțumită pilotului care a reușit până la urmă să deblocheze submarinul din epava Titanicului.
Guillen s-a străduit din greu să nu plângă gândindu-se la soarta celor cinci persoane blocate în submersibilul Titan.
Ceea ce îl îngrijorează cel mai mult pe Guillen legat de incidentul de acum este că s-a pierdut comunicarea cu submarinul la mai puțin de două ore după ce s-a scufundat, ceea ce înseamnă că nu au ajuns la fundul oceanului înainte să aibă loc defecțiunea.
„Dacă era o defecțiune de comunicație atunci poți să fii sigur că pilotul acelui submarin s-ar fi îndreptat spre suprafață. Faptul că nu a făcut-o mă îngrijorează”, a explicat Guillen.
Cercetătorul a criticat misiunea de explorare a Titanicului care se organizează într-o „navă experimentală”. „Ăsta nu este un roller-coaster de la Disney. Asta este Mama Natură. Oceanul nu te iartă.”
„Totul devine accesibil pentru turiști și mă tem că atunci când sunt bani la mijloc și se obține profit de pe urma amatorilor de senzații tari dispuși să plătească mulți bani, asta este rețeta dezastrului. Sper că povestea asta nu se va termina așa”, a mai spus Guillen.
Cele cinci persoane de la bordul submarinului dispărut mai aveau destul oxigen marți seara doar pentru 40 de ore, potrivit Gărzii de Coastă a Statelor Unite.
Cei cinci sunt miliardarul britanic Hamish Harding, afaceristul pakistanez Shahzada Dawood și fiul său Suleman, directorul executiv și fondatorul companiei OceanGate Expeditions, Stockton Rush, și pilotul francez al submarinului, Paul-Henri Nargeolet.
Editor : Raul Nețoiu
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News