Un fost comandant de submarin nuclear spune că șansele de supraviețuire ale celor cinci turiști din submarinul Titan, care a dispărut în Atlantic, sunt de „aproximativ 1%”, din cauza problemei oxigenului din interior. Un alt expert a adăugat că salvatorii vor avea „doar o singură ocazie” să recupereze pasagerii, transmite Insider.
Autoritățile americane și canadiene caută submarinul care a dispărut duminică în timp ce ducea cinci turiști pentru a vedea epava Titanicului.
Nu este clar ce s-a întâmplat cu submarinul atunci când a pierdut contactul cu nava mamă. Este posibil ca nava să fi ieșit la suprafață mai târziu, deși pasagerii săi ar fi fost blocați în interior sau este posibil ca învelișul navei să fi fost fisurat, într-unul dintre cele mai grave scenarii care, la astfel de adâncimi extreme, ar însemna că toți cei aflați la bord au murit.
Dar există, de asemenea, șansa ca submarinul să se afle undeva la mare adâncime, intact și cu toți cei cinci pasageri în viață.
Garda de Coastă americană confirmă că s-au auzit zgomote subacvatice în timpul căutărilor submarinului
Există o oarecare speranță în această privință. Garda de Coastă americană confirmă că s-au auzit zgomote subacvatice în timpul căutărilor submarinului. Este prima confirmare oficială din partea autorităților americane, după ce CNN a transmis marți, citând o notă internă, că s-au auzit zgomote regulate, „ca niște bătăi”.
Până în prezent, experții au declarat pentru diverse instituții media că, dacă nava este încă intactă și se află la mare adâncime, singura opțiune de salvare disponibilă este de a o tracta înapoi la suprafață.
Una dintre modalitățile prin care salvatorii pot reuși acest lucru este utilizarea „Flyaway Deep Ocean Salvage System” sau FADOSS. Este un sistem de ridicare cu un troliu și un cablu care este conceput pentru a recupera „obiecte scufundate mari, voluminoase și grele” care cântăresc până la 30.000 de kilograme, potrivit US Navy. Titanul cântărește aproximativ 10.000 de kilograme, potrivit companiei care operează submersibilul.
Un alt sistem al marinei americane, CURV-21, poate ajunge la adâncimi de până la 6.000 de metri, dar cu o capacitate maximă de ridicare de 2.000 de kilograme, este puțin probabil să poată recupera Titanul. Marina americană a declarat marți seară că a trimis un FADOSS pentru a ajuta la efortul de salvare.
Totuși, chiar și cu FADOSS, salvatorii vor trebui să găsească o modalitate de a conecta submersibilul Titan în timp ce acesta se află la mii de metri sub apă.
David Mearns, expert, a declarat pentru BBC că un vehicul telecomandat, cu două manipulatoare, ar putea eventual să prindă submarinul sau să atașeze un cablu de acesta.
Probabil că Titanul se află fie la suprafață, fie pe fundul mării și este „foarte puțin probabil” să fie între cele două, a declarat pentru BBC Alistair Greig, expert în submarine de la University College London.
Acest lucru înseamnă că, dacă submarinul se află încă în apă, salvatorii vor trebui probabil să trimită un vehicul și un cablu care pot ajunge până la epava Titanicului, adică la aproximativ 4.000 de metri adâncime.
O soluție ar putea veni din partea Franței
O soluție ar putea veni din partea Franței. Aceasta a anunțat marți că trimite o navă, numită Atalante, în zona de căutare cu robotul Victor 6000, care poate ajunge la adâncimi de aproximativ 6.000 de metri. Robotul este echipat cu camere de înaltă calitate și poate „manipula obiecte”, potrivit Institutului Ifremer din Franța.
Chiar dacă vor găsi submarinul la mare adâncime, s-ar putea să nu fie suficient timp pentru a salva pasagerii din interior, a declarat Fotis Pagoulatos, un arhitect naval, pentru The Wall Street Journal.
„Ai nevoie de o navă care să poată coborî un cablu pentru a trage Titanul în sus sau care să aibă un fel de gheară.Chiar dacă îl vor găsi, s-ar putea să nu fie suficient timp pentru salvare din cauza problemei oxigenului din interior”, a declarat Pagoulatos pentru publicație.
Salvatorii vor avea, în esență, „doar o singură șansă” cel mult, a adăugat Pagoulatos.
Paza de Coastă americană estimează că Titan are suficient oxigen pentru ca pasagerii să reziste până joi după-amiază.
David Marquet, un fost comandant de submarin nuclear, a declarat pentru NPR că el crede că o astfel de operațiune elaborată la mare adâncime ar putea fi posibilă, dar a estimat că șansele de supraviețuire ale pasagerilor sunt de „aproximativ 1%”.
„Sunt plin de speranță, dar cred că familiile ar trebui să se pregătească pentru vești proaste”, a spus el, potrivit publicației.
Editor : Bianca Chirilă