România, un El Dorado pentru asfaltatorii străini

Data publicării:
santier drumuri-1

În vestul ţării, 420 de muncitori roiesc pe şantierul autostrăzii Pecica - Nădlac. Sunt angajaţii italienilor de la Astaldi.

Cristian Becheru, director companie de construcţii: „Finalizăm în noiembrie anul acesta. Sigur, cu excepția unei porțiuni de 2 km, e vorba de legatura cu partea ungară, unde se execută o parcare și o zonă de trecere a frontierei. Această zonă este încă în discuție și probabil ca nu va fi finalizată decât la anul în vară”.

Acesta este doar una dintre şoselele construite de italieni în România. Au mai făcut alţi aproape 100 de kilometri de şosea de mare viteză, dintre care 32 au nevoie aproape anual de reparaţii. Este vorba despre autostrada Arad-Timişoara, care ne-a costat peste 400 de milioane de euro.

Nu sunt singurii drumari din Peninsulă cu lipici la contracte în România. Cei de la Tirrena Scavi lucrează la asfaltarea a 82 de kilometri de autostradă, în timp ce Impregilio are deschise la noi trei şantiere. Încasează pentru un kilometru de şosea de mare viteză, în medie, 7 milioane de euro.

Pentru că au lucrări multe, apelează la subcontractori români pe care mai uită să-i plătească. Practica a fost relifată de însuși ministrul Transporturilor, Dan Șova: „Marii antreprenori care în țările de unde vin ei sunt foarte serioși, în România sunt mai puţin serioşi şi îşi plătesc subcontractorii români după doi ani, după trei ani sau niciodată. Numai la Orăștie-Sibiu, lotul 3, câți a schimbat Impregilio pentru că nu i-a plătit?”

Ultima oară când am făcut o întâlnire şi cu antreprenorul, şi cu subcontractorii, şi cei declaraţi, şi cei mai puţin declaraţi au venit opt neplătiţi de la începutul lucrărilor”, spune Narcis Neaga, director general al CNADNR.

Cu tot mai puţine lucrări proprii, mulţi dintre drumarii români au plecat în căutare de contracte tocmai în Africa sau Orientul Apropiat.

Florea Diaconu, constructor: „Aveam două variante: fie să dăm oameni afară, fie să căutăm contracte în altă parte şi noi am căutat contracte (...) Noi avem contracte în Irak (...) o bucată de autostradă de 21 de kilometri, în Republica Moldova, în Gabon şi acum în două-trei săptămâni începem locuinţele în Algeria”.

Drumarii români câştigă lucrări mai ales dacă sunt în asociere cu o firmă străină. Dorinel Umbrărescu este singurul care poate face concurenţă străinilor şi îşi permite, financiar, să participe singur la licitaţii. Firma sa va asfalta ultimii 27 de kilometri ai autostrăzii Lugoj-Deva, cu aproape 4 milioane de euro pe kilometru.  

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Cum vor arăta oamenii în viitor? Evoluția și tehnologia modelează specia umană în următorii...
Digi FM
Halle Berry, fabuloasă în costum de baie cu un decolteu amețitor, la 58 de ani: „Nu mă pot decide dacă vreau...
Pro FM
La asta nu se aștepta nimeni! Cum a reacționat Jennifer Lopez când a aflat ce onorariu vrea Bruno Mars ca...
Film Now
Ce avere are acum Macaulay Culkin, starul din „Singur Acasă”
Adevarul
Șucu scapă de o vedetă inutilă de la Genoa: fotbalistul se face că muncește, patronul se face că-l plătește
Newsweek
Care pensionari vor lua, totuși, bani în plus la pensie, deși guvernul a anunțat că le va îngheța?
Digi FM
Ce crede Nicușor Dan despre Călin Georgescu: "Cel mai grav este că pune în discuţie apartenenţa noastră la...
Digi World
"Am corpul unei persoane de 75 de ani". Are 20 de ani și suferă de un sindrom care afectează doar câteva mii...
Digi Animal World
A lăsat geamul mașinii deschis peste noapte, iar când s-a trezit a găsit animalul atârnat de volan: „Noroc că...
Film Now
Mark Wahlberg și soția sa, festival de gesturi tandre, la plajă, în Barbados. Imaginile cu cei doi au făcut...
UTV
Dua Lipa, ceruta in casatorie de Craciun. Iubitul ei, Callum Turner, a facut pasul cel mare dupa un an de...