În vestul ţării, 420 de muncitori roiesc pe şantierul autostrăzii Pecica - Nădlac. Sunt angajaţii italienilor de la Astaldi.
Cristian Becheru, director companie de construcţii: „Finalizăm în noiembrie anul acesta. Sigur, cu excepția unei porțiuni de 2 km, e vorba de legatura cu partea ungară, unde se execută o parcare și o zonă de trecere a frontierei. Această zonă este încă în discuție și probabil ca nu va fi finalizată decât la anul în vară”.
Acesta este doar una dintre şoselele construite de italieni în România. Au mai făcut alţi aproape 100 de kilometri de şosea de mare viteză, dintre care 32 au nevoie aproape anual de reparaţii. Este vorba despre autostrada Arad-Timişoara, care ne-a costat peste 400 de milioane de euro.
Nu sunt singurii drumari din Peninsulă cu lipici la contracte în România. Cei de la Tirrena Scavi lucrează la asfaltarea a 82 de kilometri de autostradă, în timp ce Impregilio are deschise la noi trei şantiere. Încasează pentru un kilometru de şosea de mare viteză, în medie, 7 milioane de euro.
Pentru că au lucrări multe, apelează la subcontractori români pe care mai uită să-i plătească. Practica a fost relifată de însuși ministrul Transporturilor, Dan Șova: „Marii antreprenori care în țările de unde vin ei sunt foarte serioși, în România sunt mai puţin serioşi şi îşi plătesc subcontractorii români după doi ani, după trei ani sau niciodată. Numai la Orăștie-Sibiu, lotul 3, câți a schimbat Impregilio pentru că nu i-a plătit?”
„Ultima oară când am făcut o întâlnire şi cu antreprenorul, şi cu subcontractorii, şi cei declaraţi, şi cei mai puţin declaraţi au venit opt neplătiţi de la începutul lucrărilor”, spune Narcis Neaga, director general al CNADNR.
Cu tot mai puţine lucrări proprii, mulţi dintre drumarii români au plecat în căutare de contracte tocmai în Africa sau Orientul Apropiat.
Florea Diaconu, constructor: „Aveam două variante: fie să dăm oameni afară, fie să căutăm contracte în altă parte şi noi am căutat contracte (...) Noi avem contracte în Irak (...) o bucată de autostradă de 21 de kilometri, în Republica Moldova, în Gabon şi acum în două-trei săptămâni începem locuinţele în Algeria”.
Drumarii români câştigă lucrări mai ales dacă sunt în asociere cu o firmă străină. Dorinel Umbrărescu este singurul care poate face concurenţă străinilor şi îşi permite, financiar, să participe singur la licitaţii. Firma sa va asfalta ultimii 27 de kilometri ai autostrăzii Lugoj-Deva, cu aproape 4 milioane de euro pe kilometru.