"Domnul Ponta ne-a prezentat o rectificare bugetară pe 2014, a treia pe 2014, ceea ce reprezintă o ilegalitate, deoarece încalcă legea responsabilităţii fiscale 69/2010 şi pe cea a finanţelor publice 500/2002, care permit doar două rectificări pe an. Este o rectificare netransparentă, făcută fără dezbateri publice şi parlamentare, fără analiză şi fără control democratic al Parlamentului", a spus Predoiu, într-o conferinţă de presă.
El arătat că Ponta prezintă un excedent bugetar care de fapt reprezintă "un minus de 1,9 miliarde de lei de la investiţii".
Potrivit lui Cătălin Predoiu, încasările bugetare pe primele 10 luni sunt de 6,5% faţă de 8,5% prevăzut în buget, iar ponderea veniturilor bugetare în PIB este de 26%, "mult sub media europeană".
Liderul PNL a arătat că acciza calculată la cursul de 4,74 lei/euro şi acciza suplimentară de 7 eurocenţi pe litru nu au avut alt efect decât perturbarea mediului de afaceri.
Cătălin Predoiu a mai spus că încasările din TVA şi colectarea veniturilor din impozitul pe salarii reprezintă "un dezastru".
"Concluzia este că nu avem de a face cu un excedent real, ci cu o operaţiune contabilă la nivel de buget", a adăugat Cătălin Predoiu, arătând că PNL îi cere Guvernului Ponta, "atât cât mai rămâne la Palatul Victoria", să revizuiască master planul pentru transporturi.
A treia rectificare bugetară din acest an, prin care sunt alocate fonduri pentru plata în avans a titlurilor executorii câştigate în instanţă de către bugetari şi pentru plata arieratelor, a fost aprobată în şedinţa de miercuri a Guvernului.
"Titlurile executorii acumulează dobânzi penalizatoare şi se actualizează cu indicele preţului de consum, care afectează în proporţie de 0,1-0,2% deficitul ESA de anul viitor. Acum, aceste majorări şi dobânzi nu le vom mai plăti", a spus ministrul delegat pentru Buget, Darius Vâlcov.
El a precizat că şi anul viitor va fi operată o derogare de la lege pentru o a treia rectificare bugetară, dacă va exista din nou posibilitatea plăţii în avans a titlurilor executorii, arătând însă că astfel de excepţii sunt posibile doar în anii foarte buni.
La începutul şedinţei de guvern, premierul Victor Ponta a declarat că nu va înţelege niciodată opinia Consiliului Fiscal privind a treia rectificare bugetară din acest an, "care spun să nu plătim ce avem de plătit prin hotărâri judecătoreşti", adăugând că Fondul Monetar Internaţional şi Comisia Europeană agreează această măsură.
"Putem să nu mai plătim nimic din ce trebuie să plătim în 2015, terminăm anul cu deficit 0,2% din PIB, dar la anul tot trebuie să plătim titluri executorii, arierate, tor ceea ce vine din anii din urmă. Este o decizie cu care sunt de acord Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional. Nu am să înţeleg niciodată punctul de vedere al celor de la Consiliul Fiscal, care spun să nu plătim ceea ce avem de plătit prin hotărâri judecătoreşti. Această rectificare ne ajută să plătim hotărârile judecătoreşti definitive şi irevocabile câştigate de profesori, de funcţionari publici, de magistraţi şi este prima dată când nu vom mai avea deloc arierate la firme private ale Guvernului central sau autorităţilor locale", a spus Ponta în şedinţa de guvern, în faţa presei.
A treia rectificare bugetară din acest an este aprobată prin derogare de la legea care interzice efectuarea a mai mult de două rectificări pe an şi stabileşte că o revizuire bugetară nu poate fi operată mai târziu de 30 noiembrie.
Rectificarea bugerară încalcă mai multe prevederi legale şi arată incapacitatea Guvernului de programare și execuţie a bugetului, privind în special investiţiile, potrivit Consiliului Fiscal, care arată totodată că plata în avans a unor drepturi salariale nu va reduce presiunile pe bugetul pe 2015.
"Consiliul fiscal consideră că decizia Guvernului de a opera o a treia rectificare bugetară, încâlcând în mod flagrant prevederile legilor în vigoare relevante (pe care le suspendă temporar printr-o ordonanță de urgență), este dovada unei evidente incapacități administrative de programare și executie a bugetului, în special a cheltuielor de investitii. În plus, este dificil de înțeles oportunitatea achitării în avans a drepturilor salariale restante comparativ cu eșalonarea programată inițial prin apelul la o multitudine de încălcări ale regulilor fiscale statuate prin legile în vigoare, în condițiile în care apare drept puțin probabil ca aceasta să ușureze construcția bugetară pentru anul 2015 din perspectiva SEC 2010, relevantă din perspectiva angajamentelor ce decurg din calitatea de stat membru al Uniunii Europene și din prevederile Pactului de Creștere și Stabilitate și Compactului Fiscal", arată Consiliul Fiscal.
Argumentul Executivului privind "excedentul bugetar înregistrat la 10 luni, ca urmare a creşterii încasării veniturilor bugetului general consolidat față de estimări şi având în vedere situaţia favorabilă din perspectiva încadrării în plafonul soldului bugetului general consolidat aprobat pentru anul 2014" este în mod evident fals, întrucât situația de excedent bugetar după 10 luni nu se datorează nicidecum unor venituri care să depășească substanţial estimările, ci pur și simplu nerealizării cheltuielilor cu investiții, arată Consiliul.
Astfel, la finele lunii octombrie cheltuielile de natura investițiilor erau mai mici cu 2,3 miliarde de lei decât în perioada corespunzătoare a anului trecut, în condițiile în care la nivelul întregului an 2014 programarea bugetară (corespunzător celei de-a doua rectificări bugetare) indica cheltuieli de investiții mai mari cu circa 5,8 miliarde de lei decât în 2013.