În ultimul episod EIDOS Talks din acest sezon se discută despre bani. Banii esențiali pentru investițiile în dezvoltarea unui ecosistem jurnalistic solid.
E o discuție importantă, pornită de la o dilemă inconfortabilă: ce rol joacă industria de publicitate în finanțarea fake news, a site-urilor și a insituțiilor media care promovează dezinformări și teorii ale conspirației? Sunt orientate bugetele de publicitate azi și pe criterii etice sau doar cantitative?
„Este “dictatura audienței” singurul etalon de care trebuie să țină cont industria de media și advertising, azi?”, se întreabă realizatorul acestei ediții, Dragoș Stanca – fost jurnalist, la rândul său antreprenor în domeniul digital media:
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Websiteuri dominate de titlurile înșelătoare (click bait) sau care fac din fake news un nou „model de business” sunt, în acest moment al dezvoltării ecosistemului media, mai eficiente în comparație cu orice proiect online care relatează știri obiective și corecte.
Un exemplu inofensiv, dar relevant, adus în discuție pentru a sublinia dezechilibrele produse mai ales de automatizarea totală a alocărilor de bugete: influencerul Dorian Popa și cățelul său, Cheluțu’, câștigă din publicitate mai mult decât veniturile atrase de întreaga redacție Recorder:
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Tot din acest episod aflăm că, de parcă tabloul dezinformării nu ar fi fost suficient, înflorește și o nouă industrie a absurdului: fake advertising.
Adică publicitate falsă, care folosește cu succes tehnici de clickbait și fake news pentru a vinde produse și servicii. O companie care operează după acest model și pe teritoriul României a ajuns deja la peste 600 de angajați, după cum mărturisește chiar un reprezentant al acesteia - într-o înregistrare cu camera ascunsă.
„Industria de media și publicitate abundă de oameni valoroși care ar trebui să se întrebe, fără ipocrizie, dacă nu cumva în goana după profit și rezultate au devenit mai mult parte a problemei decât a soluției. Discuția publicată azi e o încercare de-a găsi un răspuns la această frământare dar și o invitație la o dezbatere constructivă pe o temă incomodă dar importantă”, spune Dragoș Stanca, partener Thinkdigital, moderator și co-organizator al EIDOS Talks.
Acest episod e cea mai complexă producție din această serie EIDOS Talks de până acum: 4 experți media de top în studio, intervenții în duplex ori înregistrate de la alți 14 invitate și invitați la car se adaugă 2 reportaje care oferă o imagine clară asupra unei probleme complexe și importante, care ne afectează și ne privește direct pe fiecare dintre noi.
Înregistrarea integrală și mai multe detalii despre acest episod găsiți aici.
La discuție au participat, în studioul DIGI 24, oameni care au avut un impact major în istoria recentă a industriei media din România:
Mihnea Vasiliu - CEO al Ringier România
Florin Alexandrescu - Chief Business Officer al PROTV
Răzvan Ionescu - co-fondator RECORDER
Prin duplex live au participat și alte voci importante, relevante în context.
Despre perspectiva asupra investițiilor în media realizate nu doar pe baza unor criterii pur cantitative:
Reprezentați ai noului val jurnalistic:
Adrian Mihălțianu, director editorial al publicației PressOne
Vlad Stoicescu, co-fondator și jurnalist la DeLa0.ro
Andrei Ciurcanu, jurnalist la RISE Project
Opinii de la mulți alți jurnaliști cunoscuți de investigație invitați în episoade anterioare:
Cătălin Tolontan și Mirela Neag – Libertatea
Claudiu Leonte și Cosmin Savu – ProTV / „România, Te Iubesc!”
Mihai Voinea și Alex Nedea - Recorder
Diana Oncioiu - DeLa0
Atilla Biro – RISE Project
Claudiu Pândaru – Republica și DIGI 24
Petrișor Obae – Pagina de Media
EIDOS Talks este o producție posibilă cu sprijinul UniCredit Bank și al reprezentanței Comisiei Europene în România
Din același demers a făcut parte și seria de expoziții World Press Photo 2021, ediția a 10-a din România – care s-a desfășurat anul aceasta la București, Cluj și Timișoara.
Seria EIDOS Talks e co-produsă de Fundația EIDOS și platforma UPGRADE 100 și e un demers sprijinit și de parteneri instituționali importanți precum Ambasada SUA оn România, UNICEF România, British Council România, rețeaua de Institute Naționale pentru Cultură ale Uniunii Europene, Institutul Francez din România la București, Centrul Cultural Clujean și de mulți alți parteneri.