„Pianul zburător”. Cum ar putea avionul care remorchează planoare fără pilot să revoluționeze transportul aerian de marfă

Data actualizării: Data publicării:
ilustrație cu un planor cargo de la Aerolane
Conceptul celor de la Aerolane ar putea reduce consumul de combustibil cu până la 65%. Foto: Aerolane

În încercarea de a reduce consumul de combustibil și emisiile de carbon, compania Aerolane a copiat trucurile păsărilor migratoare, care zboară pe distanțe foarte mari în stoluri în forma literei V, și a introdus un concept cu care vrea să revoluționeze piața transportului aerian de marfă: „pianul zburător” - planoare cargo fără pilot remorcate în aer de un alt avion, relatează BBC și Bloomberg.

Cel mai nou model de testare este cunoscut sub numele de „pianul zburător”. Motoarele avionului remorcat nu sunt pornite, iar elicele sale se învârt doar pentru a ajuta la aerodinamică.

Alte teste au măsurat tensiunea din linia de tractare și au constatat momentul când aceasta a scăzut, iar avionul remorcat a început să planeze împins de curenții generați de avionul principal.

Planul Aerolane este să introducă toate aceste date într-un program care va ghida un avion de marfă fără echipaj prin aer pentru a profita de avantajele planării pe distanțe lungi fără să arzi combustibil.

Unul sau mai multe astfel de planoare cargo ar putea fi remorcate în zbor de un avion cu reacție, care la rândul său transportă marfă, până la destinație, unde ar urma să aterizeze în mod independent.

Doar avionul din vârful formației de zbor ar folosi combustibil, ceea ce ar reduce drastic costurile de transport.

Cu planoare special proiectate pentru a obține o formă cât mai aerodinamică, s-ar putea economisi până la 65% din combustibilul ars, potrivit Bloomberg.

aerolane-avion-cargo-remorcă-planor-4
Avionul remorcat a zburat cu motoarele oprite în testele efectuat de.Aerolane. Foto: Aerolane

În teorie, planul ar trebui să funcționeze într-un mod asemănător cu un camion care trage după el o remorcă, în timp ce curenții de aer ar rezolva o mare parte din problemă.

Aceeași idee a avut-o și Airbus, atunci când a testat tehnica în 2021 folosind două avioane A350 care zburau la 3 kilometri unul în spatele celuilalt pentru a reduce emisiile de dioxid de carbon și consumul de combustibil.

Todd Graetz, un pilot cu 12 ani de experiență, a fondat Aerolane împreună cu Gur Kimchi, un veteran al proiectului de livrări cu drona desfășurat de Amazon, pornind de la ideea că „trebuie să fie o metodă mai bună de a obține mai mult de la avioanele deja existente”.

Proiectul a ridicat multe semne de întrebare, în special în rândul piloților cu experiență.

Avionul remorcher trebuie să poată decupla cablul de remorcare în orice moment în timpul zborului, în timp ce planorul autonom trebuie să poată să aterizeze în siguranță fără să prezinte un risc pentru populația locală.

aerolane-avion-cargo-remorcă-planor
Planoarele cargo ar urma să fie complet autonome și vor putea ateriza singure la destinație, după ce se desprind de avionul remorcher. Captură foto: Bloomberg

Aerolane spune că planoarele cargo vor avea un mic motor electric care acționează o elice, care se va activa în cazul în care aeronava trebuie să repete aterizarea sau ca să aterizeze în alt loc din apropiere.

Graetz spune că marile companii implicate în transportul aerian de marfă sunt interesate de orice metodă prin care ar putea să reducă costurile livrărilor.

În afară de costul combustibilului, companiile aeriene se confruntă și cu problema emisiilor de carbon și cu lipsa piloților cu experiență.

Autoritățile din domeniul aviației vor fi greu de convins în privința acestui proiect, în special în SUA, unde Autoritatea Federală de Aviație (FAA) întâmpină mari probleme după scandalul provocat de recentele incidente de la bordul avioanelor Boeing.

Cu toate că obiectivul final este acela de a transforma întreaga operațiune într-una fără echipaj, primele design-uri iau în calcul un „pilot de siguranță” cu care companiei îi va fi mai ușor să obțină aprobările de care are nevoie din partea FAA.

Iar dacă „pianul zburător” va deveni realitate, cine știe și ce alte inovații vor fi posibile?

Editor : Raul Nețoiu

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Eșec dureros pentru FCSB: eliminată din Cupa României. Gigi Becali: „Nici nu mai am poftă de...
Digi FM
A divorțat după 17 ani de căsnicie, iar acum are o nouă iubită. Andrei Aradits: „Nu, nu mi-e teamă să sufăr...
Pro FM
Katy Perry, talie tot mai subțire după ce ar fi recurs la dieta logodnicului Orlando Bloom. Artista a negat...
Film Now
A renunțat la actorie în urmă cu 12 ani. Cum arată astăzi David Caruso, starul din „CSI: Miami”
Adevarul
Jurnalista din România, dezamăgită de Țara lui Moș Crăciun. „Laponia e prima țeapă pe care o iau de pe...
Newsweek
Călin Georgescu anunță ce face cu pensiile dacă ajunge președinte. Pensionarii trebuie să se teamă
Digi FM
Ion Țiriac și Dan Șucu, posibili investitori la un club italian de fotbal din Serie A
Digi World
O iluzie optică a făcut vâlvă pe rețelele sociale. Poți să ”vezi” cele trei creaturi din imagine în 15...
Digi Animal World
Cum arată un câine care a dispărut timp de 4 luni și a trăit în sălbăticie. Stăpânii abia l-au recunoscut...
Film Now
Daniel Craig, care a jucat în cinci filme James Bond și are o avere ce depășește 125 milioane de dolari: „Tot...
UTV
Mariah Carey ii semneaza sanul Rihannei, intr-un moment inedit, la ultimul concert de Craciun al artistei