În premieră, statul oferă un bonus de 6.500 de euro celor care vor să fie prietenoşi cu mediul. Pentru ceilalţi, valoarea tichetului a rămas tot de 6.500 de lei. Autorităţile speră să scape, astfel, de aproximativ 20.000 de surse de poluare. Din acelaşi motiv, au alocat programului cu 30% mai mulţi bani decât anul trecut.
Cu cât maşina pe care vreţi să o cumpăraţi e mai puţin poluantă, cu atât puteţi primi bonusuri mai mari peste tichetul clasic de 6.500 de lei. Suplimentele înseamnă 750, 1.500 sau 2.000 de lei. Iar dacă noua maşină este 100% electrică, ministerul plusează.
„Stimulentul pe care noi îl alocăm este de 6.500 de euro, aproximativ 20.000 de RON. Noutatea este că un cetăţean are posibilitatea să cumpere o maşină electrică folosind acest ecotichet, respectiv 20.000 de RON. În acelaşi timp poate să beneficieze şi de programul Rabla, la care să se adauge acest ecotichet”, a declarat Grațiela Gavrilescu, ministrul Mediului.
În România sunt în acest moment doar 100 de maşini electrice. Statul vrea şi mai multe pe şoselele ţării, aşa că promite înfiinţarea unei reţele naţionale de alimentare. Acum sunt mai puţin de 50 de staţii în toată ţara.
„Ţinta noastră este de a finanţa şi de a avea în România 10.000 de prize, aşa cum s-a angajat statul român la un moment dat în faţa Uniunii Europene şi în faţa Comisiei şi rămâne să vedem care va fi ritmul de finanţare a acestor prrize pentru că noi suntem dispuşi să le finanţăm, dar noi ne dorim să avem cât mai mulţi parteneri”, a declarat Adrian Gearâp, președintele Administraţiei Fondului pentru Mediu. Preţul unei maşini electrice este de 30.000 de euro, în medie, dar poate ajunge şi la 130.000 de euro.
„Pentru România va fi o ofertă adaptată publicului”, a spus Alexandru Vescu, reprezentantul unui producător de maşini nepoluante.
Cele mai mari avantaje ale acestor maşini sunt costurile mici cu alimentarea şi poluarea zero. Banii pentru întreţinere şi asigurare nu diferă faţă de automobilele obişnuite. Dezavantajul este că bateriile maşinii electrice rezistă aproximativ 70 de kilometri.
„Ajung acasă, o bag în priză, ea se încarcă între 3,5 şi şapte ore, în funcţie de puterea pe care o ai acasă, şi îmi ajunge să ajung până serviciu, stă în parcare la serviciu, iar seara ajung înapoi acasă fără niciun fel de problemă. Şi între timp pot să fac şi câteva drumuri, la masă, la prânz”, a declarat Mircea Meșteru, şofer.
Posesorul unei mașini electrice care circulă, în medie, 70 de km pe zi plăteşte aproximativ patru lei pentru o încărcare, adică de şase ori mai puţin decât ar costa combustibilul.
Cei care vor să se înscrie în programul Rabla trebuie să meargă mai întâi la un dealer auto şi apoi cu maşina veche la Remat, pentru radiere. După aceşti paşi obţine tichetul şi bonusurile pentru o maşină nouă.
Azi începe programul Rabla. Statul a alocat 200 de milioane de lei