Ministrul mediului, Mircea Fechet, a explicat sâmbătă la Digi24, după ce o barjă încărcată cu îngrășăminte s-a scufundat în Serbia, că estimările specialiștilor români arată că riscul unei eventuale poluări pe teritoriul României este minim.
Mircea Fechet, ministrul mediului: „De la partea sârbă nu am primit nicio alertă. Este adevărat că am făcut o solicitare de informații pentru a înțelege mai bine ceea ce s-a întâmplat acolo și care este impactul local. Din discuțiile pe care le-am avut cu specialiștii, știm că debitul la intrarea în țară a Dunării e de aproximativ 9.000 metri cubi pe secundă, lucru care ne ajută, pentru că media lunii ianuarie este de 4-5.000. Asta înseamnă că, în cazul în care acest accident se confirmă, avem o diluție semnificativă care ar putea atenua șocul de poluare.
Estimările specialiștilor din România este că și în situația în care acest accident s-a întâmplat și acel azot ajunge să fie diluat în apă, nu vom avea probleme pe teritoriul românesc. Pe de o parte, din pricina debitului mare, pe de altă parte acel azotat fiind în saci, diluția se va face într-un timp mai îndelungat. Aș mai adăuga și faptul că temperatura scăzută a apei ne ajută. Pentru că nu favorizează înflorirea algelor”.
O barjă încărcată cu o mie de tone de îngrășăminte s-a scufundat în Serbia. Presa sârbă anunță că împingătorul este românesc, însă pe aplicația de monitorizare a traficului naval, apare ca fiind sub pavilion german.
Incidentul grav s-a înregistrat după ce împingătorul barjei respective a lovit pilonul unui pod. În urma impactului, barja a luat apă și s-a scufundat. Alertate, autoritățile sârbe au închis circulația pe podul care face legătura cu Croația, ca să-l inspecteze
Experții spun că la o viteză de deplasare a apei de 400 de kilometri pe zi, dacă îngrășământul va ieși din saci, valul de poluare poate lovi Delta în trei zile.
Editor : A.C.