Revenim la fatidica zi când naveta a explodat şi toţi cei şapte membri ai echipajului și-au pierdut viața.
După recuperarea părţilor din epava, analiza a arătat că din cele peste 2 milioane de componente ale navetei, una singură a cedat. Este vorba de un inel, cu textura cauciucată, cu doar un sfert de centimetru grosime, aflat în partea dreaptă a navetei.
Doctorul în meteorologie Jon Nese a explicat cum temperaturile extrem de scăzute înregistrate în acea perioadă au putut duce la îngheţarea cauciucului şi la pierderea elasticităţii sale. Din cauza ruperii inelului, o flacără din propulsor a ajuns la rezervorul cu combustibil.
După tragedie, timp de doi ani şi jumătate nici o naveta americană nu a mai zburat în spaţiu.
De altfel, specialiştii NASA nu vor mai folosi în viitor rachete cu tone de combustibil, ci se gândesc să utilizeze energia nucleară, respectiv o baterie alimentată cu uraniu. Prin urmare, navetele vor fi mai uşoare şi vor primi energie o perioada mult mai lungă.