Omenirea a ajuns să trimită cantităţi uriaşe de informaţii prin aer. Asta înseamnă conexiune wireless sau Wi-Fi. Navighezi pe internet, comunici sau descarci diferite programe, filme ori muzică fără să fii legat de vreun cablu.
Alexandru Bălan, expert în securitate cibernetică: „Dacă eu sunt în reţea cu tine, pot să interceptez datele tale. Dacă suntem într-o reţea Wi-Fi, cu atât mai mult. Pot să văd ce vorbeşti pe Facebook, ce mailuri trimiţi, pot să-ţi văd şi parolele, pot să accesez şi conturile. Printr-o tehnică ce se numeşte update hyjack pot să interceptez cererile de actualizare de la calculatorul tău. Le rescriu şi în update-uri îţi trimit softul cu un virus plantat în el”.
Găsirea atacatorului se poate trasnsforma într-un joc de-a şorecele şi pisica. De regulă, cel interceptat nu ştie niciodată că un străin i-a cotrobăit prin tabletă sau telefon, i-a văzut pozele sau i-a citit mesajele. Soluţia ar fi ca dispozitivul să fie protejat de un antivirus actualizat permanent. Riscul există, însă, şi aşa.
Guvernele au alte preocupări. Teroriştii ar putea să folosească Wi-Fi-ul sau hotspotul gratuit din baruri, restaurante, parcuri sau pieţe publice şi să pună la cale atentate. Franţa e primul stat din Uniunea Europeană care vrea să interzică aceste reţele şi lucrează la o astfel de lege. Serviciile secrete susţin că o conexiune într-un loc public face aproape imposibilă identificarea celor care o folosesc.
Alexandru Bălan: „Nu cred că vreun infractor, cu atât mai mult unul din zona cyberspace e atât de prost să stea acasă atunci când lansează un atac. Dar este trivial pentru orice infractor să folosească o altă metodă de comunicare şi, în acelaşi timp, tai accesul la net pentru 99 la sută din cei care-l folosesc”.
Interzicerea Wi-Fi-ului nu ar face ca lumea să fie mai sigură, consideră experţii. Ar face-o doar să piardă foarte mulţi bani. Zeci sau chiar sute de milioane de euro anual. Cafenelele cu hotspoturi sunt, pentru mulţi, biroul de la care încheie contracte importante. Wi-Fi-ul într-un local e un mod de a atrage clienţi şi, fără el, comercianţii ar încasa şi ei mai puţin.