Jurnalistul Lucian Mîndruță publică pe blogul său o investigație legată de profilurile false de Facebook care promovează site-uri dubioase. Zeci de comentarii asemănătoare la același articol, de pe conturi riguros construite, pagini cu peste 100.000 de like-uri, cu fotografii furate de pe internet. Scopul: denigrarea capitalului străin și inocularea unor opinii favorabile despre Rusia. Pe scurt, manipularea românilor printr-un simplu „like”.
Investigația, realizată împreună cu Manuel Avramescu, pornește de la o știre publicată în urmă cu câteva luni – inaugurarea investiției Eurocopter de la Ghimbav. Știrea a fost postată de cel puțin 20 de profiluri de Facebook, însoțită de comentarii aproape identice: „Totul a fost bine gândit, ne-au distrus fabricile, pentru a ne construi ei altele în care lucrăm ca niște sclavi”.
Iar unele dintre aceste profiluri sunt bine construite: au vechime și share-uri la virale care nu au nicio legătură cu politica. Și nicio fotografie personală.
Toate promovează știri de pe site-uri care par trase la indigo – jurnalul.net, stiri-interactive.com, – viralmix.net (dispărut în ultima lună), jurnalista.net sau stiriziare.net.
Lucian Mîndruță și Manuel Avramescu au încercat să vadă cine se află în spatele acestor site-uri. De exemplu, site-ul jurnalista.net e înregistrat în Panama, cu numele cumpărătorului la secret. Adresa e în Cluj, la Facultatea de Jurnalism. Telefonul listat pe pagina de Facebook nu e disponibil. Serverul e în California. Jurnaliștii au găsit și un nume legat de acest site: Elena Braşoveanu Condurache.
Aceasta are mai multe conturi de Facebook, cu fotografii diferite, toate ale unor fete frumoase, toate furate de pe internet.
Avea inclusiv o pagină de Facebook, @elenaconduracheofficial, cu peste 100.000 de like-uri. La fanii paginii ajungeau, de exemplu, postări laudative la adresa Rusiei și postări care deplângeau soarta românilor ajunși „slugă la străini”.
Postări preluate, cu comentarii aproape identice, de alte profiluri de Facebook și share-uite mai departe pe diverse grupuri.
„Postacii se ocupă cu un lucru cu un potenţial şi mai subversiv: promovează platforme de social media pentru utilizatorii care nu ştiu că, odată cu un like, intră pe lista de potenţiali cititori captivi, gata să fie manipulaţi şi data viitoare, când interesele o vor cere. Şi postează în grupuri mari, pentru a mări reach-ul şi a aduna prieteni, „liker-i”, pe platformele lor”, scrie Lucian Mîndruță.
Citiți întreaga investigație pe blogul lui Lucian Mîndruță.