Milioane de utilizatori de internet din România au devenit o „marfă” pe piaţa datelor personale. Numele, adresele de email sau numerele de telefon, dar şi fiecare like, fiecare accesare de pagină web, sunt stocate și vândute de companii specializate în colectarea de informaţii de pe internet. Totul, în numele marketingului. Se numesc „data brokers”, sau brokeri de date.
„Există multe companii ce doresc să folosească datele acestea în diverse scopuri. De cele mai multe ori se dovedesc a fi companii care strâng datele și apoi le vând la gramadă pe internet. Cum ar veni, noi suntem un fel de schimb, un trafic de carne vie, doar că pe internet”, spune Andrei Avădanei, expert în securitate IT.
„Activitatea de profilare desfășurată de o firmă nu este interzisă de lege, cu condiția să respecți anumite reglementari din Legea națională în cadru de protecție a datelor. Instituția noastră a demarat la începutul acestui an o serie de investigații în acest domeniu”, spune Alina Savoiu, șef birou juridic Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.
Domeniul este la început în România. La nivel mondial, însă, există o întreagă dezbatere despre granița dintre dreptul la intimitate și marketingul, bazat pe date personale.
„Multe bănci folosesc softul la acordarea de credit. Pentru acordarea de credit. S-a observat că un astfel de algoritm se comportă rasist. Într-un mod sau în altul, dezavantaja persoanele de culoare, față de ceilalți oameni. Este moral să folosim ca date de intrare culoarea pielii. Probabil nu!”, explică Andrei Savu, programator.
Dincolo de domeniul sofisticat al analizei comportamentului online, România ramâne o ţară în care datele noastre personale sunt vândute pe piaţa neagră. Reporterii emisiunii „Din interior" au testat piaţa neagra a bazelor de date cu informații personale.
„Domle, eu fac rost de orice. Domle, știți cum e cu PCR-ul, pile, cunoștințe, relații! Eu vă trimit acuma, că eu am mostră direct, vă trimit mostră, spune un traficant de date personale.
Cât de expuși sunt românii în mediul online și cine îi urmarește, din umbra, când intră pe internet, aflați duminică, de la 22.30, dintr-un reportaj marca "Din interior".