Frauda cu reclame pe internet va ajunge în acest an la 7,2 miliarde de dolari, estimează Asociaţia Naţională a Publicitarilor din America. La vânzări de 77 de miliarde, se poate spune practic că 10% din această piaţă e o fraudă. Iar comparativ cu frauda cu carduri bancare, frauda reclamelor online e de 170 de ori mai întâlnită. Ironia face că reclama online a fost iniţial privită ca soluţie la toate problemele publicitatii din ziar şi de la televizor. Cel care ia reclamă în ziar nu ştie dacă consumatorul ţintă nu cumva a dat pagina, iar la televizor e posibil ca în timp ce rulează reclama, omul să-şi prepare ceaiul. Publicitatea digitală însă trebuia să cuantifice exact efectul, trebuia să ştie cât de vizionată e reclama cu adevărat.
Şi ştie asta, doar că nu poate şti cât de vizionată e de oameni. Măsurătorile precise şi plata per vizionare au făcut profitabilă folosirea roboţilor, ori aşa numiţii boţi, în jargonul publicitarilor. Date citate de Financial Times arată că pe 10% din calculatoarele din America sunt instalate programe care navighează de capul lor fără ca proprietarul să ştie. Mai mult, unele studii au arătat cum din vizionările anumitor reclame doar 20% au fost generate cu adevărat de oameni, altele au ajuns însă la un procent mult mai mic de 2%.
Succesul reclamei online e atât de nesigur fiindcă şi sistemul în care operează e complex. Între cumpărător şi vânzătorul de reclamă există straturi întregi de intermediari, e şi multă automatizare iar la final e neclar cine cui vinde publicitate şi pe ce site ar trebui să apară reclama mai exact. Într-o ceaţă ca aceasta, înşelătoriile pot fi oriunde. Până şi platforma de vânzări a Google are 1.000 de oameni care se ocupă exclusiv cu dezvoltarea soluţiilor de eliminare a fraudelor din sistem.
Totuşi, frauda nu dispare, asta şi din cauză că platformele online, fie că sunt ziare sau bloguri, sunt disperate să încaseze. Concurenţa pentru spaţii de vânzare e atât de mare încât preţul reclamei online e foarte jos. De multe ori vizionările cerute trebuie să fie de ordinul milioanelor iar banii încasaţi sunt puţini. Multe siteuri sunt dispuse să nu joace corect pentru a-şi maximiza veniturile. Ar putea oferi conţinut mai bun, dar frauda e atât de extinsă încât apare o problemă uriaşă de concurenţă neloială. Totuşi, tot mai multe companii devin circumspecte vis-a-vis de vizionările suspect de mari ale unor siteuri şi preferă să nu se mai încreadă în cifre. La final marfa nu e traficul online de fapt, ci efectul real pe care reclama îl are asupra vânzărilor.