După ce s-au chinuit să găsească angajaţi în timpul pandemiei de coronavirus, proprietarii de companii din Singapore s-au orientat tot mai mult către utilizarea roboţilor care să îi ajute să realizeze o gamă diversă de activităţi, precum supravegherea şantierelor de construcţii şi scanarea rafturilor cu cărţi din biblioteci, relatează luni Reuters.
Acest oraş-stat din Asia se bazează în principal pe muncitori veniţi din străinătate, însă numărul lor a scăzut cu 235.700 între decembrie 2019 şi septembrie 2021, arată datele Ministerului Forţei de Muncă, potrivit căruia pandemia de COVID-19 a accelerat „ritmul de adoptare a tehnologiei şi a automatizării” de către companiile locale.
Pe un şantier de construcţii din Singapore, un robot cu patru picioare, denumit „Spot” şi construit de compania americană Boston Dynamics, scanează secţiuni de balast şi pietriş pentru a verifica progresul lucrărilor, iar datele sunt transmise în camera de control a companiei de construcţii Gammon.
Managerul general al companiei Gammon, Michael O'Connell, spune că operaţiunile realizate în prezent de Spot necesitau în trecut două persoane angajate, care lucrau manual.
„Înlocuirea nevoii de mână de lucru in-situ cu soluţii autonome câştigă tot mai mult teren”, a spus Michael O'Connell, care consideră că penuriile de forţă de muncă din această industrie, agravate de criza pandemică, vor continua să se manifeste şi în viitorul apropiat.
Singapore ocupă locul doi în lume la raportul roboți - angajați
Între timp, Consiliul Bibliotecii Naţionale din Singapore a introdus doi roboţi care citesc titlurile cărţilor aflate pe rafturile uneia dintre bibliotecile sale publice. Cei doi roboţi pot să scaneze etichetele de pe 100.000 de cărţi – ce reprezintă 30% din colecţia sa – pe zi.
„Angajaţii nu mai trebuie să citească numerele de apel unul câte unul de pe rafturi, iar acest lucru reduce rutina şi aspectele care ţin de munca intensivă”, a declarat Lee Yee Fuang, directorul-asistent al Consiliului Bibliotecii Naţionale din Singapore.
Singapore deţine 605 roboţi instalaţi la 10.000 de angajaţi în industria manufacturieră, ocupând din acest punct de vedere locul al doilea pe plan global după Coreea de Sud, care deţine 932 de roboţi la 10.000 de angajaţi, potrivit unui raport întocmit în 2021 de Federaţia Internaţională de Robotică.
Roboţii sunt utilizaţi şi pentru sarcini care necesită interacţiuni cu clienţii, iar în peste 30 de staţii de metrou din Singapore urmează să fie instalaţi roboţi care prepară cafea pentru călători.
Keith Tan, directorul executiv de la Crown Digital, compania care a creat un robot-barman, spune că această soluţie a contribuit la rezolvarea „celui mai mare punct dureros” din industria alimentelor şi a băuturilor, și anume găsirea de angajaţi, în timp ce a creat totodată funcţii bine plătite şi care au scopul de a ajuta la automatizarea acestui sector.
Cu toate acestea, unele dintre persoanele care au testat astfel de servicii robotizate continuă să îşi dorească o interacţiune umană.
„Întotdeauna ne dorim să avem parte de un fel de conexiune umană”, a declarat un călător din metroul local, Ashish Kumar, în timp ce îşi savura cafeaua preparată de un robot.