China are în prezent una dintre cele mai extinse și impresionante rețele feroviare de mare viteză de pe Pământ și nu dă semne de încetinire. Pe măsură ce rețeaua sa ajunge în cele mai îndepărtate colțuri ale țării, Beijingul ar putea să își îndrepte privirea către altceva.
Potrivit unor rapoarte, citate de MSN care preia informații publicate de IFL Science, China dorește să construiască un tren de mare viteză, cu un traseu de 13.000 de kilometri, care să călătorească din China continentală prin Siberia, în estul Rusiei, pe sub mare, prin Strâmtoarea Bering, până în Alaska, prin vârfurile stâncoase din Yukon și Columbia Britanică din Canada și până în SUA.
După ce va fi construit, trenul ar putea fi extins în fiecare colț al SUA.
Prețul unei propuneri atât de extravagante? 200 de miliarde de dolari. Un preț atât de mare, încât probabil nici măcar Jeff Bezos nu ar putea să fie tentat.
Planurile au apărut în 2014, când mai multe canale de știri au publicat un raport al Beijing Times care descria planurile Chinei de a construi un super tren de 8 000 de mile. Acesta ar urma să se numească linia „China-Rusia-Canada-America” (ușor de reținut, știm) și să traverseze toate cele patru națiuni, conectându-le între ele pentru un boom comercial, turistic și economic. Întinzându-se de-a lungul Strâmtorii Bering, aceasta ar necesita un tunel subacvatic de patru ori mai mare decât Tunelul Canalului Mânecii și mult mai tehnologizat.
La momentul respectiv, inginerii chinezi susțineau că sunt deja în discuții cu Rusia pentru începerea liniei, care erau foarte siguri că este posibilă cu tehnologia actuală.
Și, în ciuda faptului că propunerea pare exagerată, ea ar putea fi perfect fezabilă.
În 2018, China a aprobat primul tren glonț subacvatic din lume, care s-ar extinde la nivel național de la Ningbo, un oraș portuar de lângă Shanghai, la Zhoushan, un arhipelag de insule de pe coasta de est. Acoperind o porțiune de 77 de kilometri (47,8 mile) de cale ferată aproape în întregime nou construită, noul traseu va include o secțiune subacvatică de 16,2 kilometri. Acesta va fi un tren Maglev, care va levita deasupra unei șine magnetice în timp ce este propulsat la viteze mari, iar construcția acestui proiect ambițios este în plină desfășurare.
Deși acest tunel este semnificativ mai mic decât tunelul sub Canalul Mânecii, adăugarea trecerii unui tren glonț aduce noi provocări construcției. Deși se știu puține despre progresul liniei China-Rusia-Canada-America, unii au postulat că linia Ningbo-Zhoushan ar putea fi un fel de test pentru un proiect mult mai mare.
Cât despre SUA? S-ar putea să fie puțin mai în urmă. În 2020, guvernul american a aprobat o linie feroviară uriașă de 2 570 de kilometri (1 597 de mile) care leagă SUA de Canada, din Alaska până în Alberta. Costând 22 de miliarde de dolari, linia a reprezentat un mare salt pentru rețeaua feroviară a SUA, care a rămas până acum în urma altor națiuni. Având în vedere extinderea rapidă a rețelei de trenuri-glonț din China, faimoasa rețea japoneză și alte națiuni care își continuă încercările, SUA se află acum pe picior de plecare în ceea ce privește inovarea feroviară.
Din păcate, oricât de impresionantă ar fi linia China-Rusia-Canada-America, aceasta pare să fi fost pusă în așteptare pentru moment. Criticii au criticat propunerea pentru că este redundantă din punct de vedere economic, afirmând că zborurile și navele de marfă sunt o opțiune mai ieftină pentru comerț.
Indiferent dacă au sau nu dreptate, tensiunile dintre superputerile mondiale înseamnă că o astfel de colaborare - care ar fi cel mai costisitor megaproiect din istoria lumii - ar putea fi puțin mai mult decât o utopie.
Editor : Sebastian Eduard