În 2004, Dacia Mioveni urma să fie prima maşină de 5.000 de euro produsă de Renault. Însă până la urmă francezii nu au reuşit să o vândă atât de ieftin, iar acum cel mai ieftin model este Loganul de 7.000 de euro.
Acum Renault pregăteşte maşini ultra low-cost care să coste doar 3.500 de euro, scrie cotidiantul Les Echos.
Sunt luate în calcul patru modele, două berline, un SUV şi o maşină cu şapte locuri. Însă fiecare dintre ele va trebui să primească aprobarea directorului general Carlos Ghosn.
Pentru început, aceste maşini nu ar trebui să fie o ameninţare pentru Dacia. Şi, în condiţii normale, nu ar trebui să ameninţe modele mărcii româneşti nici pe termen lung. Pentru că, într-o primă fază, maşinile Renault de 3.500 de euro vor fi produse în fabrica de la Chennai. Ceea ce înseamnă că sunt destinate pieţei din India, unde Dacia nu a reuşit să devină foarte populară. Pentru indieni, chiar şi un Logan de 7.000 de euro este o maşină scumpă.
Publicaţia franceză spune că, la anul, Renault va decide dacă va produce aceste modele şi în fabrica marocană din Tanger, cu scopul de a le lansa şi pe piaţa europeană, unde Dacia domină segmentul maşinilor ieftine.
Şi totuşi, e greu de crezut că maşina de 3.500 de euro poate ajunge pe piaţa europeană. Experienţa producătorilor auto din India arată că o maşină atât de ieftină nu este altceva decât un scuter pe patru roţi. De exemplu, constructorul Tata lansa în 2008 modelul NANO, cea mai ieftină maşină din lume, cu un preţ de pornire de doar 2.000 de dolari.
Însă mulţi clienţi indieni au considerat că de aceşti bani mai bine îşi cumpără o motocicletă. În plus, pe două roţi, ar putea fi mai în siguranţă decât într-un NANO, care, la un recent test NCAP desfăşurat în Germania a primit zero stele.
Daciile, cu interiorul lor auster, sunt limuzine comparativ cu genul acela de maşini. Aşa că un model de 3.500 de euro are şanse mici să prindă în Europa.
Mai ales dacă economia Uniunii Europene se va relansa, iar şoferii îşi vor recăpăta apetitul pentru maşini ceva mai scumpe.
În plus, standardele de securitate rutieră net superioare celei din India şi salariile şi costurile de producţie din Tanger ar ridica probabil preţurile şi le-ar aduce foarte aproape de cele ale Dacia.