La o primă vedere, noile reguli i-ar dezavantaja pe clienţi, pentru că statul le va da mai puţini bani. De cealaltă parte, dealerii auto spun că piaţa autohtonă, momentan îngheţată, va înregistra creşteri.
Un calcul simplu arată clar că românul care va vrea maşină nouă cu bani de la stat prin acest program va pierde anul acesta.
Cele trei vouchere, cumulate, însemnau, până anul trecut 11.400 de lei. Tichetul valoric de 1.500 de euro, transformat în lei, ajunge la 6.500 de lei. La final, dacă tragem linie, vedem că ajutorul pe care un român îl primeşte din partea statului ca să-şi cumpere o maşină nouă e de aproape două ori mai mic. Dealerii auto spun însă că acesta ar putea fi un impuls pentru piaţă.
Asta ar însemna ca fiecare tichet Rabla valorificat să se transforme într-o maşină nouă. Dacă în 2013 se vor distribui, de exemplu, 45.000 de vouchere, cum s-a întâmplat anul trecut, teoretic numărul de maşini noi vândute va fi acelaşi.
În 2012, prin programul Rabla s-au cumpărat puţin peste 15.000 de maşini, dintre care mai bine de jumătate au fost autohtone.
Programul Rabla 2013 este încă la stadiul de proiect, însă reprezentanţii Ministerului Mediului spun că noua sesiune se va inspira din modelul aplicat astăzi în Italia. În Peninsulă, fiecare dealer autorizat îşi face propria ofertă, iar suma maximă oferită de stat la casarea unei maşini mai vechi de 10 ani este de până la 5.000 de euro în cazul maşinilor hibrid.