Ministrul Mediului spune că se aștepta ca „odată scăzută subvenția să vedem o atenuare” la programul Rabla Plus, pentru mașinile electrice, dar se bucură că a văzut un interes mare din partea persoanelor juridice și a autorităților publice locale. De asemenea, Mircea Fechet a afirmat joi seara, la Digi24, că în această săptămână a primit „o mare veste”, și anume că în România se va fabrica un autoturism electric, începând chiar din acest an.
Mircea Fechet, ministrul Mediului: Era de așteptat ca odată scăzută subvenția să vedem o atenuare. Am văzut un interes mare pentru persoanele jurtidice și un interes formidabil pentru autoritățile publice locale. Ne bucură și ne face să regândim cumva aceste chestiuni, pentru că un buget epuizat în minute generează și mulți nemulțumiți, nu ăsta e rolul unui program cu finanațare din AFM. Dacă va fi un interes mai ridicat ne vom adapta din mers, vom lua de la persoane fizice și vom da la firme. În condițiile în care în acești 13 mii intră și alte eco-bonificații. E adevărat, pentru anumite modele și autoturisme cu mai multe eco-bonificații poate să ajungă finanțarea până la 13.000 de lei.
Cred că e prematur să trag concluzia, trebuie să așteptăm o perioadă suficientă de timp și e un dialog continuu cu importatorii sau dealerii, vom trage, bineînțeles, aceste condcluzii cât de curând pentru a putea redimensiona din mers acest program. Marea veste pe care am primit-o în această săptămână este că în România, în sfârșit, se va produce un autoturism electric. Acest lucru se va întâmpla anul acesta și e o mare veste pentru Ministerul Mediului, și pentru români în general, pentru că sufeream la acest capitol. Primele trei erau făcute fie în China, fie în SUA. Noi am tot vorbit despre modalități în care să finanțăm. E o mare diferneță dacă e făcută peste ocean sau în România, sau pe continent, pentru că există mecanism de prioritizare, se întâmplă în Franța și în alte țări, încă nu în România, pentru că așteptăm să vedem ce putem finanța.
Din 2035 nu se vor mai produce autoturisme noi cu combustie internă. Așa se va întâmpla, dând timpul înapoi vedem că avem 11 ani până în 2035. Eu nu cred că va mai dura până în 2035 pentru că îmi propun să se mute din bani de la Rabla Clasic la Rabla Plus. E firesc să se întâmple. Dacă am face un exercițiu matematic am putea să ne imaginăm că întregul buget de la Rabla Clasic ar fi atât de mic, că n-ar mai fi nevoie să discuți de această finanțare. E nevoie ca aceste sume să se regăsească în alte bugete. Degeaba ai mașină electrică, dacă n-ai unde să o încarci. Am stabilit încă de săptămâna viitoare să avem un grup de lucru și să stabilim direcția unde mergem în următorii cinci ani. E firesc, și pentru prima oară am invitat și instituții financiare.
Editor : Liviu Cojan