Petru este unul dintre puţinii români care au pus bani deoparte ca să-şi cumpere o maşină. I-a fost greu să-i strângă, aşa că negociază la sânge cu dealerii. Ca să scoată un preţ cât mai bun, bărbatul ia în calcul chiar şi un tichet Rabla. Ştie că preţul lor e în cădere liberă. Acum trei ani a cumpărat tichetul cu 700 de lei, dar dacă ar mai fi avut puţină răbdare l-ar fi luat cu 500 de lei.
Pe Internet, voucherele se vând acum cu 1.500 de lei, deși valoarea lor nominală este de patru ori mai mare. Explicaţia este că puţini români pot să îşi cumpere o maşină nouă, cu banii jos sau prin credit. Din acest motiv, dealerii se aşteaptă ca vânzările să scadă în continuare, mai ales că autorităţile vor să renunţe la Programul Rabla.
Oprirea programului ar putea duce însă la o scădere cu 20 la sută a vânzărilor de maşini noi faţă de 2012. Anul trecut, românii şi-au luat 14.600 de maşini cu tichete Rabla, adică o cincime din totalul de 66.400 de autoturisme vândute.
Analiştii spun că oricum anul acesta se anunţă catastrofal pentru piaţa auto.
„Ne-am întors la nivelul anului 2000. Anul 2013, faţă de 2012, care a fost o catastrofă, va fi şi mai prost, undeva la 10-15 procente”, crede Dan Vardie, analist al pieţei auto.
Experţii spun că fără Programul Rabla vor fi la mare căutare anul viitor în special modelele ieftine.
Până acum, prin programul de reînnoire a parcului auto au fost casate aproape 470.000 de maşini mai vechi de 10 ani. Cu tichetele obţinute au fost cumpărate aproape 215.000 de autoturisme. Anul acesta, Rabla a început târziu şi cu numai 20.000 de tichete, adică jumătate faţă de anul trecut.
Programul Rabla în 2012
- tichete eliberate: 44.776
- maşini cumpărate cu tichete: 14.613
- total maşini vândute: 66.436
Programul Rabla 2005-2013
- 449.694 tichete eliberate
- 215.333 maşini cumpărate