Angajații Tesla au distribuit prin intermediul unor grupuri private de mesagerie videoclipuri și imagini, uneori extrem de invazive, înregistrate de camerele mașinilor, spun nouă foști angajați ai producătorului auto. Confidențialitatea clienților „este și va fi întotdeauna extrem de importantă”, susține compania, pe de altă parte, relatează The Guardian.
Înregistrările, făcute între 2019 și 2022, i-au surprins pe clienții Tesla în situații jenante. Un fost angajat a descris un videoclip cu un bărbat complet gol care se apropia de vehicul, potrivit Reuters.
De asemenea, pe grupurile private de mesagerie ale angajaților au fost distribuite și accidente sau incidente în trafic. Spre exemplu, un clip din 2021 a arătat o Tesla care merge cu viteză foarte mare printr-o zonă rezidențială și lovește un copil care mergea pe bicicletă.
Alte imagini erau mai banale, cum ar fi capturi cu câini sau semne rutiere amuzante, pe care angajații au adăugat texte sau comentarii amuzante înainte de a le posta pe grupurile private.
Un fost angajat a mai arătat că unele imagini par să fi fost luate atunci când mașinile erau parcate și oprite. Acesta arată că a putut vedea în interiorul garajelor și proprietăților oamenilor, iar dacă un client avea în garaj un obiect distinctiv, angajații postau astfel de lucruri.
În urmă cu trei ani, unii angajați au distribuit imagini cu un submersibil unic, parcat în interiorul unui garaj, spun două dintre sursele Reuters care au vizonat clipul. Acesta era submarinul alb Lotus Esprit care a apărut într-unul dintre filmele din seria James Bond - „Spionul care mă iubea” din 1977.
Proprietarul vehiculului este însă chiar Elon Musk, șeful Tesla, care l-a cumpărat cu 968.000 de dolari la o licitație în 2013. Nu este clar dacă Musk știa că videoclipul a fost distribuit de angajații săi.
Unele dintre imaginile colectate de mașinile Tesla erau partajate doar între doi angajați, dar altele au fost văzute de zeci de persoane, spun foștii angajați.
Aceasta, deși producătorul de mașini electrice își asigură milioanele de clienți că confidențialitatea lor este extrem de importantă pentru companie. În plus, camerele pe care le integrează vehiculele pentru a ajuta la conducere sunt proiectate pentru a păstra confidențialitatea, iar înregistrările rămân anonime și nu pot fi atribuite clientului sau vehiculului său, mai susține Tesla.
Însă șapte foști angajați au declarat că programul de calculator pe care l-au folosit la locul de muncă putea arăta locația înregistrărilor, ceea ce ar putea dezvălui unde locuiește proprietarul unui mașini.
Directorul executiv al Institutului de securitate cibernetică și confidențialitate de la Universitatea Northeastern din Boston a arătat că difuzarea de conținut sensibil și personal ar putea fi interpretată ca o încălcare a politicii de confidențialitate a Tesla. Iar asta ar putea duce la intervenția Comisiei Federale pentru Comerț din Statele Unite, care aplică legile federale referitoare la confidențialitatea consumatorilor.
Totodată, un avocat în domeniul confidențialității datelor din Germania a declarat pentru Reuters că ar fi dificil să se găsească o justificare legală în conformitate cu legea europeană privind protecția datelor pentru ca înregistrările făcute de camerele vehiculelor să fie partajate de angajați, atunci când nu au de-a face cu funcționalitatea sistemului de conducere autonomă sau cu securizarea mașinii.
Modelele Tesla sunt echipate cu câte șapte camere care, împreună cu alți senzori, sunt folosite pentru a monitoriza împrejurimile vehiculului sau la sistemul Autopilot al mașinii.
Însă, în ultimii ani, sistemul său de camere a stârnit o serie de controverse. În China, unele facilități guvernamentale au interzis accesul mașinilor Tesla din cauza preocupărilor legate de camerele sale.
Și în alte părți ale lumii autoritățile de reglementare au analizat sistemul de camere al Tesla cu privire la potențialele încălcări ale confidențialității. Cazurile au tins însă să se concentreze nu pe drepturile proprietarilor, ci pe cele ale trecătorilor care nu știu că ar putea fi înregistrați de vehiculele parcate.
Editor : M.B.