În ultima vreme s-a vorbit foarte mult despre şoferi automaţi, maşini care se conduc singure şi sisteme inteligente de evitare a accidentelor. Dar s-a vorbit foarte puţin despre preţul acestor noi tehnologii. De fapt, nu au încă un preţ.
Ca să ştie cât să ceară pe sistemul de conducere automată a automobilelor pe care vor să îl dezvolte, compania germană Continental a decis să realizeze un studiu. I-a întrebat pe şoferii din întreaga lume cât ar fi dispuşi să plătească pe un şofer automat. 2.900 de euro, au spus şoferii germani. 1.100 de euro, au spus americanii. Răspunsurile din celelalte ţări au fost undeva între aceste două sume. Şi tot undeva la mijloc ar putea fi şi preţul unui astfel de sistem. Aşadar, sunt şanse mari ca un şofer automat să adauge aproximativ 2.000 de euro la preţul final al unui automobil.
În toamna anului trecut, Continental anunţa că a încheiat un parteneriat cu IMB şi Cisco pentru crearea unui sistem care poate conduce maşina în locul şoferului. Este un proiect în care vor fi implicaţi 1.300 de ingineri. Şi, potrivit site-ului 0-100.ro, mulţi dintre cei implicaţi în acest proiect vor fi ingineri români ai fabricii Continental din Timişoara.
Însă cei de la Continental nu sunt singurii care lucrează la un astfel de sistem. Multe dintre companiile auto mari, inclusiv Ford, BMW sau Audi încearcă să îşi doteze automobilele cu şoferi automaţi.
În proiecte asemănătoare s-au avântat şi companiile IT, iar Google se poate lăuda cu primul şofer automat lăsat să circule, ce e drept, doar în teste, pe străzile din Statele Unite.
Însă va mai trece o vreme până când maşinile care se pot conduce singure vor umple străzile. Şi, în plus, maşinile nu se vor conduce singure tot timpul. Şoferii chestionaţi de Continental spun că ar activa şoferul automat în linie dreaptă, pe autostrăzi, sau în traficul aglomerat când nervii celor aflaţi la volan sunt încercaţi cel mai tare.